رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موثرترین راه پیشگیری از انتشار ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: با اشاره به شناسایی چندین بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در استان، تداوم روز‌های کرونایی و شیوع سرماخوردگی با سرد شدن هوا نسبت به خطرات احتمالی و شروع روند افزایشی این بیماری‌ها در استان هشدار داد.

دکتر علی احمدی افزود: همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به خصوص شستشوی دست‌ها را موثرترین راه پیشگیری از انتشار ویروس سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا بشمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه، طی ماه‌های اخیر ۹۳ بیمار مشکوک به ویروس آنفلوآنزا به مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های استان مراجعه داشته اند افزود: از این تعداد نتایج تست۳۲ بیمار مثبت اعلام شد.

دکتر احمدی در ادامه یادآور شد، ویروس آنفلوآنزا انواع خاصی دارد و به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شود که تاکنون بیماران که در استان شناسایی شدند شدت بیماری آن‌ها از نوع خفیف و متوسط بوده است و مورد مرگی گزارش نشد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری در خصوص تفاوت‌های سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا اظهار داشت: سرماخوردگی با گلودرد آغاز و پس از چند روز بینی را هم درگیر می‌کند که در کودکان ممکنه با تب همراه شود، اما در معمولا در بزرگسالان با تب همراه نیست و بهبودی آن تقریبا یک هفته طول می‌کشد.

دکتر احمدی اضافه کرد: این در حالی است که ویروس آنفلوآنزا دارای علائم شدیدتری نسبت به سرماخوردگی بوده و با خستگی، ضعف عضلانی و گا‌ها اسهال و استفراغ همراه است و بهبود آن تا چند هفته به طول می‌انجامد.

وی گفت: مبتلایان به کرونا نه تنها علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا را دارند بلکه دچار کوفتگی بدن، بی‌حالی، تب، سردرد و از بین رفتن حس بویایی نیز می‌شوند. افتراق این سه بیماری بصورت ازمایشگاهی و با دادن تست امکان پذیر است.

دکتر احمدی افزود تا کنون حدود ۴ هزار و ۲۲۳ دز واکسن آنفلوآنزا در استان توزیع شده که حدود یک هزار و ۳۷۰ دز ان‌ها تزریق و بقیه در انتظار مراجعه گروه‌های هدف است.

وی افزود: برای تشخیص هر یک از این بیماری‌ها علاوه‌بر توجه به علائم بالینی، باید تست سوآپ حلق داد.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در ادامه روند شیوع کرونا در استان را کاهشی اعلام کرد و گفت: این روند کاهشی شکننده است و با شروع فصل سرما و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی احتمال افزایشی شدن آن وجود دارد و باید مراقبت نمود تا کواپیدمی یا اپیدمی همزمان انفلوانزا و کرونا ایجاد نشود؛ بنابراین رعایت بهداشت فردی و ماسک زدن و رعایت فاصله و جداسازی در صورت داشتن بیماری برای قطع زنجیره انتقال بیماری الزامی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار