محمدرضا ابراهیمی امروز در همایش توسعه شغلی معلمان جوان استان اصفهان گفت: نقش معلمی نقش بیبدیلی است و هیچ شغلی بالاتر از آن نیست، زیرا معلم همکار خدا است.
او با اشاره به نقش معلمان در تربیت نسلهای آینده ادامه داد: از منظر دین مبین اسلام معلمی مهمترین نقش است و از نظر اندیشمندان اجتماعی اثرگذاری آن بیش از اثرگذاری ژنتیک است؛ وراثت تاثیرگذار است، اما تربیت اثر ماندگارتری دارد. ما در مسیری قرار گرفتهایم که قرار است ماندگارترین اثر را در تاریخ بشریت رقم بزنیم و آن تربیت انسانی که هدف خلقت است و هدف از خلقت او عبادت است.
ابراهیمی افزود: ما در مسیری قرار میگیریم که راه را هموار، استعدادها را کشف و آنها را بارور کنیم و در مسیر خلقت و بر اساس فطرت الهی آنها را راهنمایی کنیم.
او با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با معلمان بیان کرد: همه افراد خود را مدیون معلم میدانند چراکه آموزههای دینی این را به ما آموخته که هر که چیزی به ما میآموزد ما را بنده خود کرده است.
مدیرکل آموزش وپرورش استان اصفهان افزود: در سالهای گذشته و در حال حاضر هیچ جایگاه شغلی بالاتر از معلمی نیست و در آخرین نظرسنجی بالاترین منزلت اجتماعی با اختلاف معلمی بوده است؛ این موضوع مسئولیت ما را میافزاید چراکه دانستن و حفظ این جایگاه برای معلم مهم است.
او معلمان را امانتدار دانست و تصریح کرد: ما با انسانها سروکار داریم و ابزار کار ما دانشآموزی است که مهمترین سرمایه والدین است و مردم جان خود را پیش معلمان به امانت میگذراند؛ پس معلمان امین هستند و باید تلاش کنند که از این فرصت به خوبی استفاده شود.
ابراهیمی با بیان اینکه دانشآموز در بهترین سن در اختیار معلم است، گفت: مهمترین سنی که سن تربیتپذیدی است، دوران مدرسه است و علم در این زمان از بین نمیرود؛ بسیاری از رفتارهای ما ناشی از رفتار معلمان بهویژه معلمان دوره دبستان ما است و این خیلی مهم است که معلم چه چیزی را به دانشآموز یاد بدهد.
او با تاکید بر نقش تربیتی معلمان اظهار داشت: معلم آموزشدهنده صرف نیست بلکه مربی است و این یعنی تربیت باید در اولویت اول ما باشد؛ آنکه میخواهد معلم آموزشدهنده صرف باشد، به او ظلم کرده و جایگاهش را تنزل داده است چراکه نقش الگویی معلم از نقش آموزشی او مهمتر است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: لازم است که ما خودمان را به علم روز و علم تربیت مجهز کنیم و بتوانیم با دانشآموز ارتباط برقرار کنیم؛ درسها ممکن است فراموش شود، اما رفتارها فراموش نمیشود و باید در آن دقت شود. بهترین لحظات دانشآموز در دست معلم است و باید از آن بهترین خروجی را داشته باشد.
ابراهیمی توجه معلمان به بیانیه گام دوم انقلاب را ضروری دانست و عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان را خطاب قرار دادند از این رو باید در فعالیتهایمان رویکرد گام دوم را داشته باشیم، آن را بخوانیم و در آن دقت کنیم تا ببینیم وظیفه ما چیست.
او با بیان اینکه وظیفه ما در وهله اول انسانسازی است و افق ما در این راستا باید بلند باشد، گفت: هدف ما باید تربیت انسانی که بتواند تمدن نوین اسلامی را پایهریزی کند و در آن نقشآفرین باشد؛ در این صورت هم معلمی میکنیم و هم صواب میبریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تاکید بر توجه ویژه به قانون اساسی آموزشوپرورش، بیان کرد: قانون اساسی آموزشوپرورش سند تحول بنیادین است و باید خوب خوانده و خلاقانه به کار برده شود؛ ساعتهای مختلفی از جمله زیستی بدنی و دینی در این سند وجود دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.
او با بیان اینکه مسائل دینی باید در اولویت معلمان باشد، تصریح کرد: اولین و مهمترین تکلیف الهی نماز است و باید به صورت عملی به دانشآموزان منتقل شود؛ همچنین به ارتباط با قرآن کریم باید توجه داشته باشیم چراکه انس با قرآن به زندگی برکت میبخشد و خداوند از این طریق به ما راه نشان میدهد.
ابراهیمی اظهار داشت: نقش هویتبخشی وظیفه دیگر ما است؛ در ابتدا باید به معلمی و ایرانی بودنمان که هویت ما است افتخار کنیم و مظاهر افتخار را عیان کنیم.
او افزود: ما باید هویت انقلابی و اسلامی خود را بروز دهیم و در واقع عنصر فعال باشیم، معلم عنصر فعال و مرجع اجتماعی و علمی است و باید بسیاری از مسائل که دیگران نمیدانند را بداند؛ این مرجعیت باید مشهود باشد و معلم باید بر دیگران اثرگذار باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: کسی که هویت دارد نسبت به ارزشها و فرهنگ خود بیتفاوت نیست و هرگاه هنجارشکنی را ببیند هم ناراحت میشود و هم معقولانه با آن برخورد میکند؛ معلمی که عنصر فعال است در همه عرصهها با عقلانیت حضور مییابد.
او با بیان اینکه معلم شغل خود را عاشقانه میداند، گفت: بنا بر سخن معلم اخلاق شهید رجایی معلمی هنر است و هنرمندان برای حضور در این عرصه آمدهاند؛ از این رو طرح درس یک معلم در هر کلاس و در هر ساعت میتواند متفاوت باشد.
ابراهیمی با تاکید بر بروز هویت انقلابی معلمان عنوان کرد: نهضتهای مختلف پراکندهای در چند قرن گذشته در جهان اتفاق افتاد که برخی دینی و برخی غیردینی بودند؛ نهضتهای دینی محتلفی در جامعه تشیع رخ داد، اما به ثمر نرسید بلکه تکامل یافت و به نهضت انقلاب اسلامی رسید. انقلاب اسلامی را معجزه قرن نامیدند و حتی دشمنان هم آن را بزرگ میدانند و از این رو احساس کردند که معادلات نظام سلطه بهم میخورد.
او افزود: انقلاب اسلامی پیش از فروپاشی شوروی ایجاد شده و الگوی حکومت دینی را در جهان پایهریزی کرده بود؛ به همین خاطر نه شرق با آن موافق بود و نه غرب و برای شکست این نظام باهم متحد شدند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: دشمنان تلاش بسیاری برای ایجاد مشکل در انقلاب اسلامی کردند و در این راستا از راههای گوناگون وارد عمل شدند، اما موفق نشدند؛ وقتی کار برای دشمن سخت شد جنگ ترکیبی را آغاز کرد، اما با لطف خدای سبحان و رهبری حکیم فرزانه ما، انقلاب اسلامی با قدرت در حال پیشروی است و در سطح منطقه گسترش یافته است.
او خاطرنشان کرد: طبیعی است که دشمن برای ایجاد دستانداز در مسیر انقلاب دست به اقداماتی میزند، اما نمیتوانند چراکه انقلاب اسلامی در هویت و اعتقادات ما ریشه دارد.
ابراهیمی با بیان اینکه معلمان در همه این عرصهها نقشآفرین بودهاند و اکنون فرماندهان جنگ فرهنگی هستند، گفت: معلمان جوان ما افسران نظام تعلیم و تربیتی هستند که باید ارزشهای جمهوری اسلامی را به دهههای بعد منتقل کنند؛ در این راستا لازم است در ابتدا خودشان و سپس بقیه را به سلاح معرفت دینی و انقلابی مجهز کنند.
او ضمن تاکید بر انتقال ارزشهای دینی به دانشآموزان، اظهار کرد: دانشآموزان امروز ما پس از گذراندن آموزشهای مجازی، نسل دیجیتالی هستند که بسیار شکننده و حساسند و معلمان باید هوای آنها را داشته باشند و به صورت دوستانه اصول انسانی، دینی، اخلاقی و اجتماعی را به آنها منتقل کنند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان تاکید کرد: دولت کنونی عنایت ویژهای در این دوره به معلمان دارد و طرح رتبهبندی پس از ۱۱ سال اجرایی شده است؛ معلمان باید آیتمها و شیوههای طرح رتبهبندی را مطالعه کنند و در کنار آن معلمی پژوهنده، فعال و خلاق باشند.