معاون وزارت جهاد کشاورزی:

سازمان پنبه کشور احیا می‌شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سازمان پنبه و دانه‌های روغنی کشور تحت نام سازمان پنبه و محصولات صنعتی احیا می‌شود.

علیرضا مهاجر در جریان سفر به استان اردبیل گفت: پیش از این برای حمایت از کشت و مدیریت پنبه و محصولات مرتبط و جانبی در کشور سازمان پنبه و دانه‌های روغنی فعال بود و در قالب آن شورای عالی پنبه با اختیارات حاکمیتی با حضور چند وزیر و مقام عالی کشوری، مدیریت درست و دقیقی بر کشت، واردات و بازار این فرآورده کشاورزی اعمال می کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی می گوید: این شورا واردات نخ، پارچه، محلوج و بذر پنبه را مدیریت می کرد ولی پس از انحلال این سازمان اوضاع مدیریت محصول پنبه و فرآورده‌های جانبی و کشت این محصول در کشور به هم ریخت.

به گفته او، کشاورزان پنبه کار، کارخانه‎‌های پنبه‌پاک‌کنی، واحدهای نخ‌ریسی، کارخانه‌های پارچه‌بافی و واحدهای تولید پوشاک پنج حلقه زنجیره مرتبط با پنبه هستند که به جز کشاورزان، بقیه این حلقه پس از انحلال سازمان پنبه، به سمت واردات نیازهای خود رفتند.

مهاجر گفت: کارخانه‌های نخ ریسی به سمت واردات محلوج پنبه، واحدهای پارچه‌بافی به سمت واردات نخ و کارخانه‌های پوشاک به سمت واردات پارچه رفتند و در آخر، همه آنها ورشکست و متحمل خسارت و زیان شدند و نتیجه نهایی این شد که بخش اعظمی از محلوج، نخ، پارچه و پوشاک ایرانیان از خارج تامین و وارد کشور شد.

او می گوید: پس از انحلال سازمان پنبه و دانه‌های روغنی با وجود این که وزارت جهاد کشاورزی متولی کشت و مدیریت پنبه در کشور محسوب می‌شود، ولی به علت فرابخشی بودن مساله، تنها قسمت ناچیزی از اختیارات بازار پنبه و محصولات جانبی در اختیار این وزارتخانه قرار دارد.

به گفته معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی ،احیای سازمان پنبه که در دیدار رئیس جمهوری از وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده و مورد موافقت نیز قرار گرفته، می تواند اختیارات لازم را به متولی تولید این محصول بازگرداند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ آبان ۱۴۰۱
باسلام کارخیلی خوبی است درحوزه زراعت کشور