مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به آغاز برداشت زعفران از مزارع فاروج گفت: در خراسان شمالی تولید زعفران بالاتر از میانگین کشوری است.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برداشت زعفران از مزارعتولید زعفران درخراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری فاروج آغاز شده و پیش بینی می‌شود ۲۷ تن پوشال زعفران تولید شود.

محمد عفتی گفت: میانگین عملکرد تولید زعفران در استان ۶ الی ۷ کیلوگرم در هکتار است در حالیکه که متوسط این رقم در کشور ۴ کیلو در هکتار است.

او گفت: خراسان شمالی با سطح زیر کشت چهار هزار و ۳۵۰ هکتار رتبه سوم کشوری را به لحاظ سطح دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان میانگین برداشت گل زعفران در هر هکتار را ۵۶۰ کیلو عنوان کردو افزود: به ازای هر هکتار هم ۷ کیلو زعفران خشک تولید می‌شود.

عفتی ارزش هر کیلو زعفران را ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان عنوان کردو گفت: هم اکنون هر کیلو گل زعفران در بازار ۶۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فاروج با ۳ هزارو ۶۰۰ هکتار قطب تولید زعفران در خراسان شمالی

به گفته او؛ سال زراعی گذشته بیش از ۲۱ تن زعفران از سطح کشتزار‌های استان برداشت شد که شهرستان فاروج با بیشترین سطح سهم بالایی در تولید دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می‌شود برداشت زعفران در این سال زراعی در مقایسه با پارسال ۱۰ درصد افزایش یابد.

برداشت زعفران هر سال برای بیش از ۲۰ هزار نفر از روستاییان به مدت ۴۵ روز شغل ایجاد می‌کند.

استان چهار هزارو ۳۵۰ هکتار مزارع زعفران دارد که چهار هزار هکتار آن بارده است.

زعفران به عنوان گیاهی کم توقع و پربازده اقتصادی برای کشت در مناطق خشک و نیمه خشک مناسب است و به آب زیاد نیازی ندارد و یا حداقل با مشکل کم آبی مواجه نمی‌شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود ۴۷ هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.