رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت: بیماری آنفلوآنزای از طریق عطسه و سرفه در هوا پخش می شود ، استفاده از ماسک بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری است.

زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری آنفلوآنزای  فصلی همانند سایر بیماری‌های ویروسی (سرما خوردگی و کرونا) بیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه در هوا پخش می‌شود، در بین مردم شیوع پیدا می‌کند که استفاده از ماسک بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری است.

او با اشاره به اینکه تماس با سطوح آلوده، نیز از دیگر موارد انتقال بیماری آنفلوآانزای فصلی است از همین رو توصیه می‌شود دستمال کاغذی آغشته به اخلاط بیمار به سرعت وارد سطل زباله شود، افزود: تب با شروع ناگهانی و لرز، سرفه، گلودرد، کسالت، سردرد و درد عضلانی و مفصلی که می‌تواند با استفراغ و اسهال همراه باشد، از مهمترین علائم ابتلا به این بیماری است.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این علائم در گروه‌های خاصی نظیر شیرخواران و افراد سالمند و مبتلایان به نقایص ایمنی ممکن است به صورت غیر معمول و در برخی مواقع شدید تظاهر کند، ادامه داد: عوارض بیماری می‌تواند به صورت پنومونی (ذات الریه)، سینوزیت، التهاب گوش میانی، عوارض قلبی مثل التهاب عضله قلب وپرده دور آن و حتی عوارض عصبی به صورت آنسفالیت حاد و تشنج بروز نماید.

نهبندانی با اشاره به اینکه گروه‌های پرخطر برای ابتلا به این ویروس افراد سنین بالای ۶۵ سال، کودکان زیر ۵ سال، زنان حامله، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و دچار نقص ایمنی هستند، بیان کرد: تجربه ثابت کرده استفاده مستمر از ماسک علاوه بر جلوگیری از ابتلا به کرونا، مانع انتشارسایر بیماری‌های ویروسی می‌شود.

او تصریح کرد: در صورت ابتلاء به علائم مشابه آنفولانزا، توصیه به استراحت بیمار در منزل تا ۷ روز پس از شروع علائم می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: عموم مردم و به خصوص بیماران پس از عطسه و سرفه دست‌های خود را بطور مکرر با آب وصابون بشویند و افراد سالم از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خود حتی الامکان اجتناب کنند، زیرا انتقال بیماری از این طریق هم ممکن است.

نهبندانی اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای فصلی بیشتر در فصل‌های پاییز و زمستان شیوع پیدا می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.