پاپایای خوسفی به جام جهانی قطر می رسد

یکی از جوانان خلاق و کوشا در خراسان جنوبی توانسته با کشت میوه های استوایی مرغوب در محیط گلخانه ، زمینه صادرات این محصول را به کشورهای حوزه خلیج فارس فراهم کند و برای خود مشتری خارجی جذب کند.

پاپایا، میوه‌ای استوایی است که حالا در خراسان جنوبی هم می‌توان آن را یافت.

گیاه پاپایا مخصوص مناطق گرمسیری و تا حدودی نیمه گرمسیری است که یک جوان از خراسان جنوبی به کشت آن در محیط گلخانه‌ای روی آورد.

آقای اصغری به عنوان اولین تولیدکننده گیاه پاپایا در خراسان جنوبی ۲ گلخانه را با مساحت  ۱۰ هزار مترمربع در مجتمع گلخانه ای محمدیه خوسف زیرکشت برده است.

وی می گوید: با توجه به قیمت بالاتر این محصول در بین میوه‌ها، کشور‌های حاشیه خلیج فارس بیشتر از ایران مشتری این میوه هستند که با پیش رو بودن مسابقات جام جهانی قطر پای پاپایای خوسفی هم به جام جهانی باز خواهد شد.

این بهره بردار ادامه داد: تاکنون چند سفارش برای قطر ثبت شده که امیدواریم در این ایام صادرات قابل توجهی را به این کشور داشته باشیم.

آقای اصغری می‌گوید: قبلا خیار و گوجه می‌کاشتم، اما با توجه به اینکه خیار و گوجه نیاز به نیروی کارگری  بیشتر و هزینه بالای تولید را برای بهره بردار داشت ، به سمت کشت میوه های استوایی رفتم.

وی با بیان اینکه پاپایا میوه‌ای است که در مدت سه ماه به ثمر می‌نشیند گفت: از دیگر مزیت‌های کشت پاپایا می‌توان به ارزش اقتصادی بالا، هزینه نیروی انسانی کمتر هم اشاره کرد.

«پاپایا» میوه‌ مقرون به صرفه برای مناطق کم آب

شایسته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پاپایا میوه‌ای است که علاوه بر قیمت بالا ارزش افزوده قابل توجهی نسبت به سایر محصولات گلخانه‌ای دارد و از تمامی قیمت‌های آن از جمله دم برگ، برگ، ساقه و پوست میوه استفاده می‌شود.

وی افزود: از دم کرده برگ، دم برگ و ریشه بعنوان دارو‌های گیاهی، مواد آرایشی استفاده می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: رد لیدی و رد رویال دو رقمی است که در گلخانه کشت شده است.

شایسته گفت: هر بوته از پاپایا به طور متوسط ۷۰ میوه می‌دهد و زمانی که میوه از رنگ سبز به زرد تغییر رنگ دهد زمان برداشت فرامی رسد.

مزه پاپایا متمایل به میوه‌های آناناس، انبه و موز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۴:۰۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۱
پرچم خراسان جنوبی در جام جهانی بالا