رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با نگران کننده ارزیابی کردن آثار گرد و غبار بر جنگلهای استان، گفت: این پدیده هم در چنارهای شهری و هم در بلوطهای کوهستانی تاثیر مخرب دارد.

اسحاق طاهری مقدم در گفتگو با خبرنگار باشگاه   با اشاره به اثرات مخرب ریزگرد ا بر بخش کشاورزی لرستان اظهار داشت: متاسفانه اثرات گرد و غبار بر این بخش نمود عینی دارد.

وی با یادآوری اینکه حرف اول در عرصه اقتصادی استان را بخش کشاورزی می زند عنوان کرد: این در حالیست که خسارت به این بخش تبعات زیادی را متوجه استان خواهد کرد.

 

خسارت 15 درصدی ریزگردها به جنگل های استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با بیان اینکه چرخه کشاورزی در استان یک چرخه کامل است که به مقوله های مختلف از جمله جنگل، مرتع، زراعت، باغبانی، طیور و آبزیان و ... مرتبط است عنوان کرد: اگر در استان جنگل و مرتع خوبی نداشته باشیم این امر روی بخش کشاورزی لرستان نیز تاثیر گذار خواهد بود.

طاهری با اشاره به خسارت 15 درصدی ریزگردها به جنگل های استان گفت: هم اکنون 15 درصد جنگلهای لرستان در معرض خشک شدن هستند که بخشی از این جنگلها نیز خشک شده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان ادامه داد: با این تفاسیر هم اکنون 70 هزار جنگل در استان لرستان به دلیل هجوم ریزگردهای عربی یا خشک شده اند و یا در حال خشک شدن هستند.

 

گرد و غبار ضربه جبران ناپذیری به بخش کشاورزی لرستان وارد کرد

وی با تاکید بر اینکه خسارت ریزگردها در بخش های مختلف مشهود است، افزود: در حال حاضر درختان و باغات استان از درختان چنار داخل شهر گرفته تا جنگل های بلوط کوهستانهای لرستان از هجوم ریزگردها در امان نمانده اند.

طاهری مقدم با تاکید بر اینکه گرد و غبار ضربه جبران ناپذیری به بخش کشاورزی لرستان وارد کرده است، تصریح کرد: این در حالیست که باید تمهیدات اندیشیده شده و تدابیر در این زمینه با سرعت عمل بیشتری پیگیری شود.

 

گرد و غبار قدرت مانور را از زنبور عسل گرفت!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان به خسارت چشمگیر ریزگردها به تولید عسل استان اشاره کرد و گفت: میزان تولید عسل به عنوان سوغات لرستان از هزار و 300 تن در سال به کمتر از 500 تن رسیده است.

طاهری مقدم ادامه داد: ریزگردها با ورود به استان دید زنبور عسل را کور می کنند و قدرت مانور را از زنبور می گیرند.

وی با یادآوری اینکه لرستان در یک منطقه کوهستانی قرار دارد، افزود: لرستان با توجه به توپوگرافی خاص خود در مقابل جریان ریزگردها بسیار آسیب پذیر است.

 

تنها راه نفس کشیدن لرستان همین جنگلها و مراتع هستند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با تاکید بر اینکه تنها راه نفس کشیدن لرستان همین جنگلها و مراتع هستند، عنوان کرد: اگر این جنگلها و مراتع را از لرستان بگیریم زندگی کردن در آن دشوار می شود.

طاهری مقدم یادآور شد: این در حالیست که از طرف دیگر میزان کنونی فرسایش خاک در استان لرستان بسیار بالاست و فراتر از میزان متوسط کشوری رفته است.

وی با تاکید بر اینکه باید کار در زمینه مقابله با اثرات ریزگردها با حساسیت بیشتری پیگیری شود، بیان داشت: استفاده از طرح های انتقال آب برای حفاظت از جنگلها در سالهای خشکسالی از جمله برنامه هایی است که از سوی وزارت کشاورزی دنبال می شود و ما انتظار داریم سازمان محیط زیست نیز در این زمینه مشارکت کند.

 

ضرورت توسعه درختان پهن برگ در لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان بر ضرورت توسعه درختان پهن برگ در استان تاکید کرد و گفت: این درختان اکسیژن بیشتری را تولید می کنند و قابلیت جذب 60 تن ریزگرد را در هر هکتار دارند.

طاهری مقدم بر ضرورت باروری ابرها در فصول خشکسالی در استان لرستان تاکید کرد و گفت: در بسیاری از مواقع می توان با باروری ابرها به طور موقت گرد و غبار را از آسمان استان شست.

 

گرد و غبار موجب رشد آفات در جنگلهای لرستان شد

وی خواستار افزایش اعتبارات مقابله با امراض ناشی از گرد و غبار شد و بیان داشت: گرد و غبار موجب تولید آفات و قارچ ها در جنگلها و مراتع استان می شود که باید در این زمینه تدابیر جدی اندیشیده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان همچنین با اشاره به وجود چهار هزار نفر فارغ التحصیل کشاورزی در استان عنوان کرد: هزار و 300 نفر از این افراد در عرصه دهستانهای استان مشغول به فعالیت هستند که می توان از این ظرفیت برای اجرای برنامه های مقابله با آثار گرد و غبار استفاده کرد.

طاهری مقدم ایجاد 40 هزار هکتار باغ در استان را یکی از برنامه های این سازمان برای توسعه باغات دانست و گفت: باید توسعه جنگلها و مراتع به صورت جدی تر و با حمایت سازمان محیط زیست در دستور کار قرار گیرد./س 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.