وزارت امورخارجه طالبان از گزارش دهی نهاد‌های حقوق بشری بین المللی از وضعیت حقوق بشری افغانستان انتقاد کرده و آن ها را غیر معتبر قلمداد کرد.

 عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته:" طالبان هرگونه تسهیلات لازم را برای بررسی بی‎طرفانه و دریافت حقایق توسط ادارات و اشخاص گماشته شده در چوکات سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشری در افغانستان فراهم کرده است".

بلخی در این اطلاعیه گفته است: تمامی ادارات طالبان به شمول بخش‌های امنیتی همکاری‌های لازم را با آنها انجام می‌دهند لذا اخلاقآ ادارات یاد شده نباید از این روحیه مثبت استفاده نادرست کنند.

در این اعلامیه آمده است:" علیرغم وجود این روحیه همکاری و فضای مساعد کاری، برخی افراد برخلاف روش قانونی و علمی حقیقت یابی، بر اساس شایعات و منابع مجازی(شبکه‌های اجتماعی و نشانه‌های الکترونیکی) گزارش می‌دهند و از آن علیه نظام حاکم استفاده می‌کنند اینها نه تنها اعتماد مردم به گزارش‌های خود را از بین می‌برند بلکه بی‌طرفی و اعتبار نهاد‌های مربوطه خود را نیز زیر سوال می‌برند".

 بلخی در این اعلامیه افزوده است:" کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی نباید به این گونه افراد اجازه دهند که با سوء استفاده از نام کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی به عقده‌های شخصی و برنامه‌های سیاسی را بپردازند و روحیه همکاری مسئولین را در راستای فعالیت‌های بشر دوستانه را از بین برند".

وزارت خارجه طالبان همچنین اعلام کرده است که طالبان  در گفتار و عمل به حقوق اولیه انسانی شهروندان خود در پرتو دین مبارک اسلام و ارزش‌های ملی متعهد است با توجه به این ارزش‌ها پس از تحولات 15 اکست 2021 نسبت به 20 سال گذشته تغیرات مثبت چشم‌گیری در وضعیت حقوق بشری به وجود آمده است.

 در این اعلامیه تاکید شده است که هرگونه ادعای مربوط به نقض حقوق شهروندان، بدون در نظر داشت هرگونه روابط مرتکب و قربانی با شفافیت و عدالت کامل توسط نهاد‌های عدلی و قضایی مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و حق به حق‌دار می‌رسد.

این درحالی است که نهاد‌های بین المللی درگزارشات خویش وضعیت حقوق بشری را در افغانستان وخیم می‌‎خوانند.

 به تازگی هدربار معاون بخش زنان دیدبان حقوق بشر گفت افغانستان به خطرناک‌ترین کشور جهان برای زنان و دختران تبدیل شده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.