مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: مطالعات طرح آبرسانی به شهر‌ها و روستا‌های شهرستان مرزی زیرکوه و شهر قاین به اتمام رسید و اخذ ردیف اعتباری برای این طرح در دست اقدام است.

 سروری گفت: محدوده مورد مطالعه این طرح شامل شهر‌های قاین، حاجی‌آباد، اسفدن، زهان و قهستان و تعداد ۱۴۶ روستای دارای سکنه و ۱۴ پاسگاه مرزی است.

او افزود: افق اجرای طرح آبرسانی سال ۱۴۱۰ است که تا این برهه زمانی ۱۵۲ هزار نفر از مزایای آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی عنوان کرد: نیاز آبی این مناطق تا سال افق طرح، ۱۰.۱ میلیون متر مکعب و حداقل نیاز آب روزانه این مناطق ۴۹۰ لیتر بر ثانیه خواهد بود.

او اجرای ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال، ۲۷ عدد مخزن ذخیره و ۱۳ عدد ایستگاه پمپاژ را از مشخصات فنی این طرح آبرسانی ذکر کرد و گفت: تاکنون برای مطالعات طرح ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و ۷۷۱ میلیارد تومان نیز برای اجرای آن نیاز است.

سروری بیان کرد: یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، مباحث ماده ۲۳ در حوزه آب و تکمیل مطالعات آب‌های ژرف بوده و بر همین اساس شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی طرح آبرسانی از دشت آهنگران و تجنود برای تامین آب شهر‌ها و روستا‌های مرزی شهرستان زیرکوه و شهر قاین را از طریق کاربرگ ماده ۲۳ به وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه برای اخذ ردیف اعتباری اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: امیدواریم با تصویب این طرح در سازمان برنامه بودجه و اخذ ردیف اعتباری مستقل، مشکل تامین آب شهرستان مرزی زیرکوه حل شود و مرزنشینان این خطه از نعمت آب سالم و بهداشتی منتفع شوند.

او گفت: با اجرای این طرح علاوه بر افزایش سطح برخورداری از آب سالم و آشامیدنی در منطقه، شبکه‌های آبرسانی پراکنده فعال و نیمه‌فعال منطقه نیز تحت یک طرح واحد قرار خواهد گرفت.

خراسان جنوبی در نوار مرز شرقی به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان در چهار شهرستان درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان مرز مشترک دارد و تامین زیرساخت‌های لازم به‌ویژه آب در این مناطق به لحاظ ماندگاری جمعیت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دارای اهمیت ویژه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.