امروز میز اقتصاد به بررسی اتصال دستگاهها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با حضور موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات و میرزا پور مدیر اداره مهندسی نرمافزار بانک مرکزی بحث و بررسی شد.
درصد اتصال دستگاهها به پنجره ملی به چه میزان رسیده است؟
موحد: طبق آخرین آمارها، ۷۶ درصد دستگاهها اتصال پیدا کردند، هفت درصد از دستگاهها در حال اتصال هستند و هفده درصد هم هنوز اتصال پیدا نکردند . آخرین زمان تا پایان آذر ماه است برای کسانی که هنوز اتصال پیدا نکرده اند.
دلایلی که برای متصل نشدن آوردند مورد قبول شما بوده است؟
موحد: آن چیزی که ما مد نظر قرار میدهیم نتیجه نهایی و اتصال است. باید تا کنون اتصال را تکمیل میکردند و کم کاری از سوی دستگاهها بوده است، دلایلی که آوردند شنیده شد، اما نمیتوان پذیرفت.
درباره آن ۷ درصد هم توضیح میدهید؟
موحد: جلسات فنی برگزار شده و پیاده سازی سرویسها در حال انجام است و تا یک هفته آینده آنها هم به طور کامل متصل خواهد شد.
بهترین عملکرد برای کدام دستگاهها است؟
موحد: بهترین وضعیت را سازمان مناطق آزاد، وزارت کشور، کمیته امداد، محیط زیست، وزارت نیرو دارند؛ هفده درصد که هنوز متصل نشده اند هم وزارت جهاد کشاورزی، بانکهای دولتی، جهاد دانشگاهی، سازمان سرمایه گذاری اقتصادی و فنی، وزارت آموزش پرورش هنوز سامانههای اصلی آنها متصل نیست، شرکت هواپیمایی هما، وزارت صمت، سازمان اورژانس، سازمان پژوهشهای فنی وزارت علوم، شرکت پشتیبانی امور دام اینها هنوز متصل نشده اند.
علت این کوتاهی و عدم اتصال چیست؟
میرزا پور مدیر اداره مهندسی نرمافزار بانک مرکزی: ما ۲۸ شهریورماه ماه چهار عملکرد اصلی مان را در پنجره واحد ثبت کردیم و خدمات مان را آغاز کردیم. بانک مرکزی خدمات خود را اتصال داده و پیگیر شبکه بانکی هستیم و از لحاظ فنی هم به آنها کمک کردیم. احراز هویت در پنجره واحد مشکلاتی دارد و با سیستم بانکی متفاوت است.
نظر شما در این خصوص چیست؟
موحد: راه ورود از طریق رمز یک با مصرف موبایل است و باید این چرخه تکمیل شود. ما پست بانک را همراهی کردیم که پیاده سازی کنند و اتصال برقرار شود اکنون باید بقیه بانکها هم اقدام کنند. همه خدمات بانکی باید در قالب پنجره واحد متصل شود.
نظر شما در این خصوص چیست؟
میرزا پور: بانکها مسائل حقوقی را مطرح میکنند که باید روی آنها بحث صورت بگیرد. بانک مرکزی آماده هماهنگی با شبکه بانکی است. من خودم عملیات بانکی را در این زمینه صلاح نمیدانم. ما تلاش خود را به کار گرفته ایم که شبکه بانکی را با خودمان همراه کنیم و برای دغدغهها راه حل پیدا کنیم.
چه راهکاری وجود دارد که تا پایان آذر ماه این عملکرد تکمیل شود؟
موحد: ملاحظات دستگاهها باید در پنجره واحد پیاده شود. اتصال باید طبق قانون حتما انجام شود. مزایای پنجره واحد و الکترونیکی شدن و هوشمند سازی خدمات دولت بسیار زیاد است، عدالت دسترسی به طور مثال کسی که در تهران زندگی میکند با کسی که در روستایی دور افتاده هست برابر است و میتواند کار خود را الکترونیکی انجام دهد، صرفه جویی در زمان صورت میگیرد، به چابک شدن ساختار دستگاه کمک میکند، امکان تغییرات راحتتر خواهد شد، دیگر نیاز به یک فرد برای مدیریت و انجام کارهای حضوری وجود ندارد.
قبلا فرد باید به ۲۶ دستگاه مراجعه حضوری میکرد و یک ماه الی دو ماه جواب آن طول میکشید، اما اکنون الکترونیکی و بدون مراجعه و بدون امکان جعل انجام میشود.
اکنون خدمات خیلی شفاف است و کاهش هزینهها هم صورت می گیرد. اکنون فرد با یک کلیک می تواند وارد دستگاه شود. این خدمات در آن هفتاد و شش درصد دستگاه ها که متصل شدند صورت گرفته است.
مردم هم سهولت در کارها را لمس کرده اند؟
موحد: بله اکنون مراجعات به هفت میلیون و ششصد هزار کاربر رسیده است و شش میلیون کاربر احراز هویت آنها صورت گرفته است. این افراد، هجده سال به بالا هستند و حجم عمدهای از شهروندان می توانند برای دریافت خدمات مراجعه کنند. این اتصال رابطه مستقیم با نوع نیاز دارد.
با توجه به دیتای سامانه بزرگترین سامانه ای که احراز هویت داشته، سامانه سنای قوه قضاییه بوده است. بقیه دستگاهها هم باید احراز هویت آنها صورت گیرد. یک یا پنج درصد خدمات تا پایان سال باید به صورت کاملا هوشمندسازی صورت گیرد. دسترسیها باید بر مبنای دیتا صورت گیرد.
امیدواریم که دستگاهها زودتر اتصال خود را تکمیل و کار را آغاز کنند. کمیسیون اصل نود هم در جریان قرار دارد و در صورتی که تاخیر داشته باشند با آنها برخورد صورت خواهد گرفت. اقدامهای دستگاههایی که همراهی کردند شایستهی تقدیر است. ما به زودی اقدامهایی برای پیشرفت این الکترونیک سازی خواهیم داشت. ما جلسات فنی مستمری با دستگاهها داریم. از هفته پیش تا کنون سازمان بیمه، سه دستگاه دیگر را متصل کرده است.