خدمات پرمراجعه وزارت علوم هنوز به پنجره دولت هوشمند متصل نیستند

سازمان سنجش که از دستگاه‌های پرمراجعه وزارت علوم محسوب می‌شود، هنوز به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل نشده است.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است که به منظور دسترسی راحت و سریع‌تر عموم مردم به خدمات دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده و اکنون در مسیر آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت خانه‌ها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راه اندازی کنند تا از رجوع دریافت کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و متعدد جلوگیری شود.

دستگاه‌ها مکلف بودند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاه‌های اجرایی که خدمات آن‌ها شناسنامه دار شده، ۱۷۰ دستگاه است. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند. تاکنون  ۷۶ درصد دستگاه‌ها اتصال پیدا کرده اند، هفت درصد از دستگاه‌ها در حال اتصال هستند و هفده درصد هم هنوز اتصال پیدا نکرده اند . آخرین زمان برای دستگاه هایی که متصل نشده اند پایان آذر ماه است.

my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانه‌های ملی و استانی می‌توانید دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارت‌خانه مربوطه را انتخاب کنید.

خدمات وزارت علوم

در درگاه اطلاع رسانی خدمات الکترونیک برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به استثنای ستاد وزارت‌خانه، ۹ سازمان دیگر به عنوان دستگاه‌های تابعه معرفی شده اند. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سازمان امور دانشجویان، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و سازمان سنجش آموزش کشور از جمله این دستگاه‌ها هستند. مجموع خدمات این دستگاه‌ها به اضافه خدمات وزارت‌خانه به ۲۷۹ مورد می‌رسد که از این تعداد ۱۴۲ خدمت قابلیت الکترونیکی شدن دارند.

پنجره خدمات وزارت علوم

با مراجعه به بخش مربوط به این وزارت‌خانه در پنجره ملی خدمات، یک سامانه مربوط به ستاد وزارت‌خانه و یک سامانه دیگر مربوط به سازمان امور دانشجویان دیده می‌شود و خبری از اتصال دیگر دستگاه‌ها نیست. با انتخاب اولین گزینه، کاربران به پنجره واحد وزارت علوم انتقال داده می‌شوند و استفاده از سامانه‌های مربوط به صندوق رفاه دانشجویان، سامانه استعلام مدرک تحصیلی، سامانه جامع جذب اعضای هیئت علمی و خدمات پژوهشی وزارت علوم برای آن‌ها مهیاست. سازمان امور دانشجویان هم به پنجره متصل است و با تکمیل اطلاعات هویتی می‌توان از خدمات آن استفاده است.

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

به عبارت دیگر از ۹ دستگاه تابعه، تنها فرایند اتصال دو دستگاه به پنجره ملی خدمات انجام گرفته است. خدمات الکترونیکی مربوط به دانشجویان ۶۱ مورد است و با وجود گذشت یک ماه و نیم از مهلت قانونی دستگاه‌ها برای اتصال یک سوم خدمات به پنجره ملی دولت هوشمند، سازمان سنجش و آموزش و کشور به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های این وزارت‌خانه، هنوز به پنجره متصل نشده است.

بر اساس آخرین آماری که معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده، میزان خدمات ارائه شده وزارت علوم ۸ درصد است و به نظر می‌رسد حتی با گذشت یک ماه از اعلام این آمار، هنوز در این وزارت‌خانه تصمیمی برای پیشروی روند اتصال به پنجره ملی خدمات گرفته نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار