مدیر امور طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸۰ شکایت مردمی در حوزه طب سنتی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

دکتر سید جواد مجتبوی مدیر امور طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۸۰ شکایت مردمی در حوزه طب سنتی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به ثبت رسیده است که توسط کارشناسان بررسی و مطابق قانون با متخلفان برخورد شده است.

او با بیان اینکه شکایات مردمی در حوزه خدمات طب سنتی به سامانه ۱۹۰ ارجاع داده می‌شود، افزود: مراکز مجاز تحت نظر مدیریت طب ایرانی و مکمل این دانشگاه شامل مطب‌ها، درمانگاه‌های بخش خصوصی دارای مجوز و مراکز فروش گیاهان دارویی (عطاری) است که عطاری‌ها نیز برای فروش گیاهان دارویی باید مجوز فعالیت از اتحادیه داشته باشند.

مدیر امور طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: نظارت و برخورد با متخلفانی که بدون مدرک علمی و یا مجوز اقدام به فعالیت در حوزه طب سنتی می‌کنند به جد پیگیری می‌شود.

مجتبوی افزود: تمام مراکز خدمت‌رسانی در حوزه طب سنتی که اعمال یداوی و یا نسخه دارویی برای بیماران ارائه می‌کنند، باید مدارک علمی لازم را داشته باشند، در غیر این صورت به عنوان مداخله‌گر در حوزه طب سنتی شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از مداخله‌گران با مدارک جعلی و بدون اعتبار مشغول فعالیت در این حوزه هستند، ادامه داد: این در حالی است که مجوز در حوزه طبابت فقط از طریق معاونت درمان باید اخذ شود و سایر مدارک هیچ گونه اعتبار قانونی ندارد.

هم اکنون ۱۴ سلامتکده و مرکز طب ایرانی و مکمل در مشهد فعال است که ۹ مرکز از این تعداد دانشگاهی است و بقیه توسط بخش خصوصی فعالیت دارند. دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و در این مدت بیش از ۱۰ دوره پذیرش دانشجو داشته است.

ویزیت روزانه ۳۵ زوج نازا در دومین مرکز ناباروری کشور

رییس مرکز ناباروری میلاد زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بانوان دارای مشکلات ناباروری تا سن ۴۶ سالگی و مردان تا سن ۶۰ سالگی زیر پوشش خدمات درمانی این مرکز با تعرفه دولتی قرار می‌گیرند.

دکتر نیره خادم روز دوشنبه افزود: هم اکنون تمامی بخش‌های درمانی مرکز ناباروری میلاد مشهد فعال است و روزانه ۳۰ تا ۳۵ ویزیت توسط متخصصان برای بیماران در این مرکز انجام می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: طی یک ماه اخیر حدود ۶۰ عمل آی. وی. اف (نوعی درمان باروری که در آن فرایند لقاح تخمک در خارج از رحم اتفاق می‌افتد) و ۶۰ عمل آی. یو. آی (درمان باروری با تلقیح داخل رحمی اسپرم) برای بانوان انجام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باتوجه به اینکه سن برخی از مراجعان برای باروری بالاست و یا دارای مشکل خاص هستند، روند ارائه خدمت مرکز ناباروری میلاد بدون وقفه ادامه دارد تا این افراد نیز بتوانند صاحب فرزند شوند.

دکتر خادم افزود: در برخی موارد شیمی درمانی موجب از بین رفتن ذخیره تخمدانی و کاهش فعالیت اسپرم می‌شود که این افراد در اولویت دریافت خدمات درمان ناباروری هستند.

رییس مرکز ناباروری میلاد با اشاره به طرح جوانی جمعیت ادامه داد: تمام تلاش متخصصان و کادر درمانی مرکز ناباروری میلاد در راستای ارائه خدمات با کیفیت برای زوجین نابارور است تا به آرزوی آن‌ها جامه عمل پوشانده شود.

مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دومین مرکز تخصصی کشور پس از یزد است که از سال ۱۳۷۴ در بیمارستان شریعتی مشهد فعال و پس از مدتی به بیمارستان منتصریه منتقل شد. این مرکز در سال‌های بعد در بیمارستان حضرت زینب (س) مستقر بود و از سال گذشته هم در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد استقرار یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.