مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دانش آموزان ۶۵ درصد از مبتلایان به بیماری پدیکلوز در خراسان رضوی را شامل می‌شوند.

ناصر امینی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هفت ماهه نخست امسال حدود ۱۰ هزار مبتلا به شپش سر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده که ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد مربوط به گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال در بین جمعیت دانش‌آموزی به ویژه در بین دختران است.

او با بیان اینکه درمان شپش سر در مراکز تحت پوشش به صورت رایگان انجام می‌شود، افزود: تعداد مبتلایان به پدیکلوز در این دانشگاه امسال به طور تقریبی معادل میزان ابتلا مدت مشابه سال گذشته است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شپش سر یک حشره کوچک خونخوار به اندازه حدود سه میلی‌متر است که روزانه ۲ تا ۳ بار از ناحیه پوست سر خون می‌خورد و افراد آلوده به عنوان مخزن بیماری عمل می‌کنند و در تمام ایام به ویژه در فصول سرد سال و در محل‌های تجمعی مثل مدارس باعث انتشار بیماری و آلودگی می‌شوند.

امینی بیان کرد: خارش پوست سر، وجود رشک (تخم‌های شپش) در لابلای موی سر، دیدن شپش بالغ در لابلای موی سر و کم خونی به ویژه در کودکان از علائم آلودگی به شپش هستند.

او تصریح کرد: رعایت بهداشت فردی، استحمام مرتب و منظم، برس زدن روزانه موی سر از مهمترین اقدامات در پیشگیری از آلودگی به این بیماری به شمار می‌روند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: شامپو پرمترین، لوسیون دایمتیکون و شامپو لیندان از دارو‌هایی هستند که برای درمان شپش سر با تجویز پزشک مصرف می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار