عضو هیات رئیسه اتاق ایران از وضعیت مبادلات تجاری ایران و سوریه یاد کرد که طی ۱۰ سال اخیر تقریبا روندی رو به رو رشد داشته و گفت : در تمامی این سال‌ها تراز تجاری ما با سوریه کاملا مثبت و صادراتی بوده است.

کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران ارزش صادرات ایران به سوریه در سال گذشته را حدود ۲۴۷ میلیون دلار اعلام کرد که در برابر آن تنها ۳۰ میلیون دلار واردات داشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد میزان صادرات ایران به سوریه در سال جاری به ۳۰۰ میلیون دلار برسد و اظهار کرد: البته این میزان با ظرفیت واقعی که ایران می‌تواند در صادرات به سوریه داشته باشد، فاصله زیادی دارد.

وی افزود: البته اکنون مقصد نهایی هفت تا هشت درصد صادرات ایران به عراق، کشور سوریه است که به نام عراق اظهار می‌شود.

کاشفی بر لزوم توجه به واردات از سوریه و تعادل تراز تجاری بین دو کشور تاکید کرد و یادآور شد: در همین راستا بنا داریم بزودی نمایشگاهی از توانمندی‌های سوریه را در کشور برپا کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه محصولاتی از جمله پوشاک، برخی محصولات کشاورزی مانند زیتون و شوینده‌ها را از جمله کالا‌هایی دانست که می‌توان از سوریه وارد کرد و گفت: البته برای واردات برخی از کالا‌ها که امکان واردات آن‌ها از سوریه را داریم، ممنوعیت وجود دارد.

وی یکی از مهمترین مواردی که می‌تواند به توسعه تجارت بین سوریه و ایران کمک کند را اجرایی شدن توافق نامه تجارت آزاد اعلام کرد که در گذشته بین دو کشور امضا شده، اما به دلیل شرایط جنگ در سوریه اجرایی نشد و اکنون انتظار می‌رود اجرایی شود که در قالب آن کلیه کالا‌ها - بجز ۸۸ قلم کالا- معاف از تعرفه گمرکی بین دو کشور جابجا شود.

کاشفی معتقد است، اجرای این توافق نامه می‌تواند به ورود کالای ایرانی به سایر کشور‌های عربی هم کمک کند، زیرا کشور‌های عربی بین خود تعرفه تجاری صفر دارند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.