حسینی گفت: استان سمنان از لحاظ شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش با کنترل یک کانون بیماری از استان‌های امن کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) به طور رایگان با ۹۲ درصد تحقق هدفگذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) با پیشگیری از بیماری نقشی مهم در حفظ سلامت جمعیت حیات وحش و کمک به اقتصاد دامدار دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار بین گوسفند و بُز است که قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات وحش را دارد و در صورت انتقال نیز خسارت ها و تلفات شدیدی در حیات وحش برجا می ‌گذارد.

وی ادامه داد: این بیماری با آغاز ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه همراه بوده و دام مبتلا نیز به شدت لاغر شده و در نهایت تلف می ‌شود.

حسینی تصریح کرد: واکسیناسیون دام های سبک علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی.پی.آر) یک طرح ملی بوده و این طرح با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در قالب عقد قرارداد و خرید خدمات و توانبخش دولتی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات وحش استان سمنان تا این لحظه گزارشی نشده است، تاکید کرد: اداره‌ کل حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت ضدعفونی کردن مستمر و مداوم آبشخورهای حیات وحش را با جدیت پیگیری کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.