مسئولیت پذیری موضوعی است که در زندگی فردی هر شخص نقش به سزایی داشته و به طبع آن در زندگی اجتماعی افراد نیز موثر است.

اینکه آدم‌ها در قبال اقدامات، رفتار و صحبت‌های خود پاسخگو باشند قبل از هرچیز یک نکته اخلاقی است، اما قبل از آن باید بپذیرند که این اقدام را انجام داده و برای آن دفاع داشته باشند. حال هرچقدر افراد مسئولیت سنگین تری داشته باشند اقداماتی هم که انجام می‌دهند بزرگتر است و تاثیر بیشتری دارد ، از همین رو نیز مسئولیت پذیری اهمیت دو چندانی می‌یابد.  

شاهد مثال این امر هم اقدامات یک نماینده مجلس است که یک رای مثبت و یا منفی او به یک طرح و لایحه بر زندگی ۸۰ میلیون ایرانی موثر است. برای همین هم مسئولیت پذیری اش تاثیر بیشتری دارد، اما موضوعی که وجود دارد این است که در مجلس مشخص نیست که کدام نماینده به کدام مصوبه رای مثبت و یا منفی می‌دهد ؛از همین رو نیز مردم هم نمي‌توانند شناخت خوبی از هریک از نماینده‌ها و دیدگاه‌های وی داشته باشند برای همین هم قرار بر این شد تا طرح شفافیت آرا در مجلس کلید بخورد؛ موضوعی که البته به مدت‌ها قبل باز می‌گردد.

مجلس تاریک خانه نیست که آراء در حالت محرمانه باقی بماند

 سال ۹۶ آن هم در آذرماهش محمدجواد فتحی ایده این طرح را مطرح کرد و درباره آن گفت: پنج ماه از زمانی که ایده نخستین آن به ذهنم رسید، روی طرح کار کردم تا ابعاد حقوقی این طرح شفاف باشد، البته در کشور‌های دیگر هم شفافیت آراء متداول است؛ معتقدم هر نماینده‌ای باید مسئولیت رای خودش را برعهده بگیرد، مجلس تاریک خانه نیست که آراء در حالت محرمانه باقی بماند.

با این حال یک فوریت طرح شفافیت آراء نمایندگان، نخستین بار ۱۴ شهریور سال ۹۷ در جلسه علنی مجلس دهم به رأی گذاشته شد، اما در نهایت با ۵۹ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس وقت با آن مخالفت شد. این طرح در حالی رد شد که اندکی قبل از آن، اکثر نمایندگان مجلس در رسانه‌ها از آن حمایت کرده بودند.  

علی مطهری یکی از افرادی بود که با این طرح مخالف بود و در توضیح مخالفت خود گفته بود که «من موافق این طرح نیستم. با توجه به نظارت استصوابی شورای نگهبان ممکن است در برخی مسائل مهم کشور نمایندگان ملاحظاتی داشته باشند که اگر رأی‌گیری‌ها علنی شود، نمایندگان مجبور شوند رأی واقعی خودشان را اعلام نکنند».

همچنین علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس گفت که «قطعا طرح شفافیت آرا در مجلس به سرانجام خواهد رسید، اما نمایندگان هم برخی دغدغه‌ها را دارند که باید در حین بررسی این طرح به آن‌ها توجه شود. برای مثال دغدغه اصلی ما در مجلس این است که موضوع شفافیت در کشور صرفا متعلق به قوه مقننه نیست، بلکه باید در تمام قوای سه گانه انجام شود؛ برای مثال اگر قرار است استاندار انتخاب شود باید آرای همه وزرا شفاف باشد که به  استاندار فلان شهر رای داده است یا خیر.»

با این حال محمد وحیدی دیگر نماینده مجلس در موافقت با کلیات این طرح بیان کرد: پنهان ماندن آرای نمایندگان هیچ‌گاه در تصمیمات تخصصی به نفع کشور نیست. مردم باید از آرای نمایندگان مطلع باشند؛ از آنجا که این طرح جامع است بهتر است به صورت دو شوری بررسی شود، شفافیت رابطه مستقیمی با تعارض منافع دارد.

از شفافيت چه خبر؟

حالا مدتها از مجلس دهم می‌گذرد و حتی عمر مجلس یازدهم هم که مهمترین وعده اش عمل کردن به شفافیت بود نیز کم کم رو به افول می‌رود اما خبری از شفافیت در بهارستان نیست .

موضوعی که حجت‌الاسلام جواد نیک بین در جلسه علنی چهارشنبه ۱۱ آبان به آن اشاره کرد و گفت: ۲ سال از مجلس می‌گذرد و در حالی که ما در روز‌های ابتدایی کار موضوع شفافیت را مطرح کردیم، اما هنوز شفافیتی که در مجلس تصویب شده اجرا نشده است. در جلسات خصوصی و عمومی و نشست‌های متعدد به این موضوع پرداختیم، اما امروز مانده ایم که وقتی مردم از ما سوال می‌کنند شفافیت در مجلس به کجا رسید، به مردم چه پاسخی دهیم.

نماینده مردم کاشمر در مجلس این را هم گفت که شفافیت، ملاک عملکرد نمایندگان و مجلس است تا مردم بدانند نمایندگان چگونه و در خصوص چه موضوعاتی اظهارنظر کرده اند. بنده نیز بار‌ها و بار‌ها در خصوص تحقق شفافیت در صحن مجلس تذکر دادم، اما به نظر می‌رسد اکنون شفافیت به نوش دارو پس از مرگ سهراب تبدیل شده است چرا که در حال اتمام سال سوم عمر مجلس شورای اسلامی هستیم، اما هنوز شفافیت اجرایی نشده است. مردم باید سنگ محکی برای ارزیابی نمایندگان در دوره بعد داشته باشند. آبان ماه ۱۴۰۱ به نیمه رسید و انتظار می‌رود رئیس مجلس و هیئت رئیسه پیگیری جدی در خصوص اجرای شفافیت داشته باشند.

و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم در پاسخ به این موضوع گفت: مجلس در خصوص شفافیت وظیفه خود را انجام داد و اشکالات شورای نگهبان نیز در صحن مجدد بررسی و در خصوص آن تصمیم گیری شد و نظر مجلس شفاف و روشن است. به دلیل اختلاف نظری که وجود دارد، این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: خواهش من از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که این موضوع را در دستور قرار دهند و با سرعت بیشتری در مورد آن تصمیم گیری کنند تا هم وظیفه مجلس، هم مجموعه شورای نگهبان و مجمع تشخیص انجام شود و تکلیف در این خصوص روشن شود.

حال باید دید که در نهایت تاریکخانه بهارستان چه زمانی روی شفافیت را خواهد دید ؟

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
شفافیت اگر یک قالی صد متری هم بود تابحال باید بافته شده بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
چرا اینرا به همین زودی از صفحه اول سایت برداشته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
چرا مجلس قانون مالیات بر ایده را تصویب نمی کند تا دست غارت گران از بازارها کوتاه شود بی عدالتی تا که چون مسولین از بی قانونی سود می برند. ظلم حر ج مرج در اقتصاد تورم گرانی ناحق تا که چقدر سرمایه کشور دست سوداگران قفل شده تمام بازارها را یک عده‌ای غارت می کنند یک ریال مالیات نمی دهنند این عدالت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
باسلام
این کاملاً واضح است که من میخواهم بدانم که نماینده من در مجلس به چه موضوعی چه رایی میدهد و آیا رای نماینده با نظر من موافق است یا مخالف.اگر رای نماینده کلا در دوران نمایندگی با نظر من اختلاف اساسی داشته باشد در دوره بعدی من به آن نماینده رای نخواهم داد واین جزو حقوق من است .اگر نماینده از نظر قانونی فقط می‌توانست برای یک دوره انتخاب شود اشکالی نداشت رای ها مخفی باشد ولی چون نماینده میتواند مرتبا انتخاب شود لذا باید رای ایشان در مجلس علنی باشد تا مردم بدانند به چه کسی میخواند رای بدهند با چه تفکری
با احترام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
بود و نبود ابن مجلس هیچ تاثیری ندارد و باور کنید نبودش بیشتر منفعت دارد،
مجلسی که هیچ نظارتی بر قوانین تصویب شده ندارد به چه دردی میخورد مثلا قانون حمایت از معلولین ماده۲۷،چندساله تصویب شده ولی اجرا نمیشه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۲:۵۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
با سلام طرح دوفوریتی ساماندهی کارکنان دولت چیشد اینکه 190امضا جهت بررسی با غید فوریت ودستور ریس جمهور محترم مبنی بر همکاری سازمان استخدامی با این طرح روهم به پیوست داره؟ پس چیشد ؟ چرا اینقدر به طول کشید؟مهلت 45روزه پارسال مجلس چیشد چرا کشید به الان که دیگه اخر سال حساب میشه ؟بعد میگیدچرا........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
یه عده با انواع رابطه تو ادارات جا خوش کردن بعد انتظار تبدیل وضعیت بدون ازمون استخدامی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۱
قید فوریت صحیح هست
غید فوریت نداریم واشتباهه
Italy
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
این خوبه ..چه عجب بالاخره یه نیم چه انتقاد از YJC دیدیم ..بخدا اگه انتقاد کنید اتفاق بدی نمی افته ..در اصل تا میتونین شما باید به عنوان رسانه انتقاد کنید نه اینکه حامی مسیولین باشین..فرهنگ انتقاد کردن و انتقاد پذیری رو یاد بگیریم نصف مشکلات حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
متاسفانه کشاورزی که اکثرا توسط قشر ضعیف جامعه و روستا نشینان که به این بزرگواران رای دادن تا نماینده مجلس بشن داره با سیاست های اشتباه داره رو به تضیعیف میشه چون هزینه (سم و کود وبذر و رسیدگی و برداشت سیستم های آبیاری و....) بیشتر از درآمد حاصل از فروش محصولات شده پس از طرفی یا باید کشاورزان سطح زیر کشت رو ببرن بالا و محصولاتی بکارن که به آب بیشتری نیاز داره وقیمت بیشتری داره که باعث تشدید بحران کم آبی شده یا به دلیل به صرفه نبودن کشاورزی به شهر ها مهاجرت کنن که لطماتی از جمله کاهش تولید محصولات کشاورزی، کاهش صادرات و افزایش حاشیه نشینی در شهرها میشه. از دولت محترم و نمایندگان عزیز مجلس خواهشمندم به بخش کشاورزی یارانه تخصیص بدن وهمچنین محصولات کشاورزی رو به نحو منصفانه که برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشه قیمت‌گذاری کنن و برای جلوگیری از تضعیف بخش کشاورزی کاری بکنن. لطفا لطفا لطفا به گوش دولت و نمایندگان مجلس برسونید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
الان اکثر مردم از فیلترینگ و کندی اینترنت ناراضین از بیکاری و گرونی ناراضین چرا نمایندها اگه نماینده مردمن اعتراضی به فیلترینگ نمیکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟ بزرگواران سالهست چشم انتظاریم. چقدر امروز وفردا !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
برو مثل بقیه جوونا امتحان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
برجام که جزء ننگین ترین عهدنامه های ایران است، بیست دقیقه ای خلاص شد! آنوقت شفافیت چندین سال است کِش داده شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
باید قانونی تصویب بشه که نمایندگان بعد از اتمام دوره ۴ساله اگر در دور بعدی رای نیاوردند به پست قبل از نماینده شدن برگردن و همانجا خدمت کنن نه اینکه در تهران و در پستهای عالی وزارتی باقی بمانند
Iran (Islamic Republic of)
حسینی گلپایگان
۱۰:۱۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
شفافیت حق مردم است . نباید مجلس تاریکخانه باشد
تعلل جایز نیست .
در پیشگاه خداوند متعال و خون شهدا مسئول هستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
حداقل فقط یک رای را به صورت شفاف رای گیری کنند و اون هم اینکه مردم بفهمن کدوم نماینده موافق یا مخالف طرح شفافیت اراست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
شفاف سازی محاسن فراوان و معایت مختصری دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
خوب شد گفتی نمیدونستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
حکایت مجلسی که 290نفر نماینده در برابر یک نفر رئیس سازمان استخدامی هیچ کاری نمیتونن پیش ببرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
منظورت طرح ساماندهی کارکنان دولت هست؟؟ اینم یه نمونه بارزش هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
مجلس خخخخخخ اینا که فکر مردم نبودن و نیستند از وقتی که امام خمینی عزیز به رحمت خدا رفت دیگه کسی فکر مردم نیست اگه امام بود اینا جرات نمیکردن با مردم رفتار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
منتخبش که هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
سلام ،

یاد باد آن روزگاران یاد باد ،
روزگار وصل یاران یاد باد ،

#مشاجره لفظی
#عسر و حرج

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
اشراقی معما نویس شاعرشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
نماینده ای که زن و بچه هاش رو نمیتونه کنترل بکنه مملکت رو چجوری کنترل میکنه فقط شعار میدن اونم با هدف منافع شخصی و در عمل کاری نمیکنند جز تخریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
شیر مادرت حلالت گل گفتی
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
همه چیز فقط و فقط در منافع نماینده ها و گرنه اگر رای و‌نظر و کارشون درسته چه اشکال داره مردم بدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
جوری آبروی اصول گرا ها تو این چند ساله رفته که دیگه اگه انتخابات باشه نمیتونند کمر راست کنند مجلس و قوه قضایی و دولت گرفتید یک دست کردید اما اقتصاد و فرهنگ به نا کجا آباد رسوندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
هیچ کس نیست که صدای این روستاییان رو برسونه به این آقایان
همه اعتراض دارن مشکل چیه چرا اذیت میکنید
یک روز میگن برنامه و بودجه نمیزاره یک روز میگن بانک ها نمیزاره یک روز میگن شورای نگهبان یک روز میگن بنیاد مسکن الان که میگن بخشنامه در کارتابل آقای معاون اوله باید ابلاغ بشه
الان مراجعه کردیم به بنیاد مسکن آمل میگن سایت بسته هستش
چرا رییس جمهور کاری نمیکنه چرا این مسئله رو حل نمیکنند چرا دارن یک مسئله کوچک رو به یک مشکل بزرگ تبدیل میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
مجلسی که بیانیه دویست نفری نمایندگانش را تکذیب می کند!
اری این است مجلس حداقلی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
حکایت مجلسی که زورش به سازمان استخدامی نمیرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۸:۴۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
نماینده شهر ما (خرم اباد) روز اول با شعار شفافیت رای اورد ولی وقتی رفت مجلس گفت شفافیت پوپولیستیه نامرد هممون رو گول زد اقای ویسکرمی رو میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
دلیلش اینکه اونها نماینده مردم نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۳ آبان ۱۴۰۱
این حرفی که زدی ؛ واقعیت محض
انسانی که بندگی خدا می کنه و کمتر اشتباه مکنه باید نماینده بشه ؛ نه این ساخت و ساز ؛ ساخت و تاخت
آخرین اخبار