وزیر اقتصاد دولت افغانستان گفت: آمریکایی‌ها در دوران اشغال افغانستان با شعار کاذب بازسازی این کشور، پول هنگفتی را هزینه کردند، اما زیرساخت‌های کشور ما از این بودجه بهره‌ای نبرد.

قاری دین محمد حنیف وزیر اقتصاد دولت افغانستان در نشست همکاری‌های اقتصادی کشور افغانستان و خراسان رضوی گفت: بنا به گزارش سازمان بازرسی ویژه آمریکا در امور افغانستان (sigar) طی ۲۰ سال گذشته ۱۴۴ میلیارد دلار در افغانستان هزینه شده، اما در هیچ بخشی زندگی مردم بهتر نشده و کاری در امور زیرساختی و زیربنایی انجام نشده است.

او افزود: یک بیمارستان استاندارد در افغانستان نداریم و هم اکنون مریض‌های ما در کابل درمان نمی‌شوند و به کشور‌های همسایه می‌روند.

وزیر اقتصاد دولت افغانستان  وضعیت راه‌ها و به ویژه راه‌های اصلی افغانستان را وخیم دانست و افزود: نه تنها در دوره اشغال زیرساخت‌های حمل و نقل در افغانستان ایجاد نشد بلکه محرک‌های اقتصادی نیز برای تولید فراهم نشده است.

دین محمد حنیف ادامه داد: افغانستان از نظر تولید برق آبی و بادی ظرفیت زیادی دارد به طوری که اگر در این ۲۰ سال کار زیرساختی در این حوزه می‌شد نه تنها اففانستان در تولید برق خودکفا می‌شد بلکه می‌توانست به کشور‌های منطقه نیز برق صادر کند.

وزیر اقتصاد افغانستان مصرف برق افغانستان را هزار و ۱۰۰ مگاوات دانست و گفت: فقط ۲۰ درصد این میزان برق در افغانستان تولید می‌شود و بقیه از ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان وارد می‌شود و افغانستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار برای برق وارداتی می‌پردازد.

حنیف، زراعت افغانستان را سنتی و بدون نوسازی توصیف کرد و افزود: در بخش زراعت یک سردخانه استاندارد در کابل نداریم و همین نقص موجب شده بخش زیادی از محصولات زراعی ما مانند سیب فاسد شود و از بین برود و بعد مجبور به واردات همین محصول از دیگر کشور‌ها هستیم.

او با بیان این که اکنون کشت خشخاش در افغانستان ممنوع شده است تصریح کرد: در دوره اشغال افغانستان شاهد افزایش شمار معتادان بودیم و بر اساس تخمین‌ها بین چهار تا چهار و نیم میلیون معتاد در کشور داریم که ارمغان شوم دوران اشغال آمریکایی هاست.

وزیر اقتصاد افغانستان گفت: بر اساس آمار‌ها حدود نیمی از جمعیت کشور ما فقیر به شمار می‌آیند و با تحولات اخیر این روند، افزایشی یافته است.

حنیف افزود: در دولت‌های قبل ۷۵ درصد بودجه حکومت از کمک‌های خارجی بود که با تحولات جدید در افغانستان این کمک‌ها قطع شده و پول‌های افغانستان در خارج بلوکه شده که اکنون مشکل آفرین شده است.

او تصریح کرد: بودجه کنونی امارت اسلامی افغانستانی بدون درنظر گرفتن کمک‌های خارجی تعیین شده و با همین بودجه، معاش و تنخواه اداره‌های دولتی تامین شده است و در بخش طرح‌های عمرانی فقط طرح‌هایی که ۹۵ درصد پیشرفت داشته اند بودجه می‌گیرند.

وزیر اقتصاد افغانستان بر تحکیم روابط با کشور‌های همسایه به ویژه ایران تاکید کرد و ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران با تمام مشکلات اقتصادی ایجاد شده از سوی قدرت‌های شیطانی، میزبان ۲ میلیون تبعه افغانستانی است و هزاران دانش آموز و دانشجوی افغانستانی در این کشور تحصیل می‌کنند.

حنیف افزود: برای امنیت ۲ کشور لازم است در خصوص مدیریت حضور مجرمان در ۲ سوی مرز همکاری بیشتری صورت گیرد و برای جلوگیری از ناامنی همکاری مشترک بیشتر شود.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.