رسول شکرینیا؛ مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه سپهر بیان کرد: موسسات انتشاراتی نیازمند نوآوری برای تشویق نسل جوان به کتابخوانی هستند.
وی افزود: باید شرایطی فراهم کرد که مطالعه به عادت تبدیل شود. جامعهای موفق و باسواد تلقی میشود که میانگین سطح مطالعه در آن، بالاتر ازمیانگین سطوح دیگر باشد. کتاب رسانهای ماندگار، مانا، جریانساز و دارای پیشینهای کهن برای افزایش دانش بشری است. کتاب گنجینه موفقیت، آگاهی، تجربه و چراغ آیندگان در همه حوزههاست، ولی متأسفانه مطالعه به دلایل متعدد ازجمله ورود به فضای مجازی، دچار خُسران شده است.
مدیر شبکه سپهر گفت: علیرغم اینکه اهل مطالعه کم نداریم، ذائقه مردم به سمت مطالعه متون کوتاه و «کتابهای ساندویچی» در حال حرکت است و کمتر به خواندن محتواهای ماندگار و عمیق که نیازمند زمان بیشتری برای مطالعه است، رغبت دارند.
شکرینیا ادامه داد: فرهنگسازی در این عرضه علیرغم تلاشهای دستگاههای مختلف، همچنان نیازمند تقویت است. باید جامعه را به سمت مطالعه عمیق سوق داد. ما نیازمند نوآوری در خوانش، معرفی و رفتار با کتاب هستیم. ادبیات رفتاری ما، با کتاب شایسته نیست. باید کتاب را بهعنوان مرجع همیشه مورد توجه قرار داد.
وی بیان کرد: باید فعالان حوزه نشر را حمایت و تشویق کرد. تولید کتاب در جامعه ما، وضعیت بدی ندارد و تنوع و تعدد کتابها خوب است. بهعبارتی علیرغم مشکلات حوزه نشر، تعداد عناوین منتشر شده قابل توجه است. ولی خواندن همین کتابها هم نیازمند برنامهریزی است.
مدیرکل ترویج و سواد رسانه معاونت مجازی سازمان صدا و سیما همچنین گفت: ما در خوانش کتابها مشکل داریم. هم کتابهای حجیم و عمیق که عمدتاً کتابهای دانشگاهی هستند، مورد کممهری قرار میگیرند و عموما سرسری مطالعه میشوند و هم در حوزه چکیدهنویسی کتابها، کمکاری شده است. ذائقه مردم به مطالعه مینیمالی عادت دارد. شاید در این شرایط تولید کتابهای صوتی و الکترونیکی در کنار کتابهای فیزیکی بهعنوان یکی از راهکارها تلقی شود.