بر اساس رصد و برآوردهای اتاق بازرگانی تهران، در ۷ ماه نخست امسال حدود ۶۳۴ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۶ درصدی داشته است. پیش از این گفته میشد که با فیلترینگ برخی از اپلیکیشنها چون اینستاگرام و واتس اپ، تجارت الکترونیکی و خرید الکترونیکی ایران بشدت تنزل پیدا میکند، اما آمارهای رسمی نشان میدهد که اکثر خریدهای الکترونیکی ایران از پلتفرمهای داخلی بوده است.
در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که تجارت الکترونیکی در کشور یکهزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که این عدد بسیار کلیدی و حیاتی است، چرا که این امر نشان میدهد اقتصاد ایران رو به رشد است و از اقتصاد سنتی در حال فاصله گرفتن یا به تعبیری دیگر سبک خرید مردم در حال تغییر است.
اما تغییرات صورت گرفته، به واسطه حضور پلتفرمهای خارجی چون اینستاگرام، واتس اپ و تلگرام نبوده، بلکه پلتفرمهای داخلی میل و کشش خرید اینترنتی را بین مردم آورده است. بر پایه آمارها ۹۷ درصد تجارت الکترونیکی کشور روی پلتفرم و سامانههای داخلی انجام میشود.