راهی روشن در انتظار عشایر و مرزنشینان نهبندان

استاندار خراسان جنوبی در روستای بندان نهبندان از اتخاذ تصمیماتی گره گشا برای عشایر در سفر به شهرستان نهبندان خبر داد.

 قناعت در جریان سفر به شهرستان نهبندان گفت: سفر امروز در پی دعوت عشایر در سفر ۷ شهریور ماه انجام شد که خوشبختانه مصوبات خوبی هم به همراه داشت.

بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه، پاسگاه‌های مستقر در نوار مرزی، روستا‌های دغال، چاه شند، بندان و معدن حاجات و نیز سد تغذیه‌ای بندان و همچنین کلنگ زنی پایگاه امداد و نجات هلال احمر از جمله برنامه‌های این سفر بود.

استاندار به تشریح مصوبات این سفر پرداخت و گفت: برای تکمیل و تجهیز چاه آب شرب معدن حاجات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد.

او  از اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای اصلاح، مرمت و بازسازی مجتمع آبرسانی طبسین خبر داد و گفت: با عنایت به مشکل مردم روستای کوه لوله در بحث تردد، مبلغ یک میلیارد تومان هم برای باز کردن گذر تردد و تسهیل مسیر رفت و آمد مردم این روستا در نظر گرفته شد.

قناعت با اشاره به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای پروژه لوله گذاری و کانال کشی رودخانه بندان به طول ۴ کیلومتر، افزود: با عنایت به درخواست اهالی، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هم برای اجرای کانال‌های انتقال آب و جاده‌های بین مزارع شهرستان نهبندان اختصاص یافت.

استاندار در ادامه از دغدغه دامداران منطقه در تأمین علوفه گفت: برای رفع این مشکل، تأمین نهاده‌های تلفیقی را برای دام سبک منطقه در نظر گرفتیم که امیدواریم تا دو هفته آینده توزیع آن آغاز خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او  از اختصاص ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات ویژه دام عشایر در سطح استان و به ازای هر دام سبک ۷۰۰ هزار تومان و هر دام سنگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز خبر داد.

قناعت اظهار کرد: برای تأمین علوفه دام عشایر این منطقه، مبلغ ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به شرکت عشایری تزریق می‌شود تا با محوریت جهاد کشاورزی و بنیاد علوی توزیع در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

به گفته استاندار؛ برخی مشکلات مطرح شده نیاز به نشست‌های تخصصی و کارشناسی با حضور دستگاه‌های متولی دارد که پیگیری خواهد شد.

او همچنین در جریان بازدید از بازارچه مرزی دوکوهانه در پاسخ به مطالبات مردم در زمینه بازگشایی مرز دوکوهانه و همچنین اجرای قانون کولبری در نهبندان گفت: برای بازگشایی  بازارچه، از مدت ها پیش پیگیری‌هایی صورت گرفته اما به دلیل مشکلات از سوی کشور افغانستان روند نتیجه دهی با کندی پیش می رفت البته اکنون برای بازگشایی مجدد مرز رایزنی هایی صورت گرفته و در دیدار با رئیس جمهور  این موضوعات مطرح شده و ایشان نیز برای توسعه تعاملات با افغانستان، نماینده ویژه‌ای تعیین کرده است.

قناعت افزود: پیگیری‌ها سبب شد، تحرک به ماهیرود برگردد و این بازارچه از حالت رکود خارج شود.

استاندار با اشاره به اینکه به منظور فعال شدن کوله بری در بازارچه دوکوهانه مکاتباتی صورت گرفته، گفت: شرایط برای بازگشایی مجدد دوکوهانه از سمت ما فراهم است، اما فعال شدن این بازارچه، تمایل طرف افغان را می‌طلبد.

رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل اصلی مرزنشینان اشتغال و معیشت است گفت: با توجه به پیگیری و ارائه خدمات به مردم  اما به دلیل بروز برخی از مشکلات  از جمله تعطیلی بازارچه های مرزی دوکوهانه ، حذغ عواید فروش سوخت مرزنشینان همچنین تعطیلی کارخانه پنبه نسوز معدن حاجات و از سوی دیگر خشکسالی در این مناطق  مشکلات معیشتی و بیکاری در این منطقه نمایان تر شد.

 او افزود: بروز این مشکلات باعث شده برخی از اهالی روستاهای مرزی برای تامین معیشت خود به استان های همجوار مهاجرت کنند  از سوی دیگر  تبعات منفی دیگری از جمله  افزایش قاچاق سوخت  در این منطقه داشته است.

نخعی ادامه داد: همانطور که استاندار بیان کردند پیگیری هایی جهت اجرای طرح کولبری و طرح رزاق که مردم این منطقه از آن بی بهره هستند ،در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.