دکتر سامان سلامیان گفت: شاید شما هم متوجه شده باشید که کودکان و نوجوانان این روزها (دوران پساکرونا) از نظر مهارتهای خواندن، محاسبات ریاضی، میزان دقت و تمرکز به ضعف شدیدی دچار شدهاند.
وی ادامه داد: صاحبان مشاغل و حرف هم گزارش میکنند که فارغالتحصیلان جدید دانشگاه توانشان در نوشتن نامههای اداری، گزارشها و سایر مهارتهای ساده به شدت افت کرده است.
این مدرس تخصصی ریاضیات افزود: حتی اساتید رشتههای پزشکی اعلام میکنند که دانشجویان دوره پزشکی عمومی که از رتبههای خوب کنکور سراسری هستند، عطش یادگیری کمی دارند و در کلاسها سوال نمیپرسند و حتی سوالات دانشجویان دوره رزیدنتی و تخصصی پزشکی نیز کمتر از سابق است.
نتایج آزمونهای بینالمللی تیمز و پرلز مبین افت مهارتهای خواندن و محاسبات ریاضی در دانشآموزان در دوران پساکروناست
دکتر سلامیان با بیان اینکه مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز هم موید این مسئله است که مهارت خواندن و محاسبات ریاضی در کودکان و نوجوانان به افت شدیدی دچار شده است، در ادامه توضیح داد: مطالعه بینالمللی روند آموزش ریاضیات و علوم (Trends in International Mathematics Science Study) تیمز و مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (Progress in International Reading Literacy Study) یا همان پرلز از مهمترین و وسیعترین مطالعات تطبیقی در قلمروی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که عملکرد تحصیلی دانشآموزان بیش از ۶۰ کشور جهان را در دروس ریاضیات، علوم و سوادخواندن میسنجد.
این مدرس با ربع قرن سابقه تدریس در ریاضیات با استناد به نتایج اخیر این آزمونها و تأکید مجدد گفت: نتایج این آزمونها حاکی از آن است که جایگاه ایران در دوران پسا کرونا به شدت افت کرده است که این موضوع نشان میدهد در سالهای آینده وضعیت آموزشی درک ریاضی و فهم ادبی به شدت فاجعهبارتر خواهد شد.
دکتر سلامیان خاطرنشان کرد: نتایج این آزمونها به قدری حائز اهمیت هستند که در کشوری مانند نروژ افت جایگاه کشور در نتایج این آزمونها به تغییر وزیر آموزش و پرورش آن کشور منجر میشود.
ناتوانی دانشآموز در درک ادبی زبان هر کشور بر کاهش یادگیری در همه موضوعات تأثیر مستقیمی دارد
وی در ادامه تصریح کرد: کاملاً واضح و مبرهن است ناتوانی دانشآموز در درک ادبی زبان هر کشور بر کاهش یادگیری در همه موضوعات تأثیر مستقیمی دارد. از اینرو آموزش در خانه و Home Schooling این روزها به شدت اهمیت پیدا کرده است.
این مدرس تخصصی ریاضیات افزود: خانوادهها میتوانند برنامههای بدون هزینه برای پرورش سایر استعدادهای فرزندان خویش داشته باشند که به تمام آنها میتوان نام کلی آموزش در خانه Home Schooling گذاشت که ایجاد ذوق و شوق برای مشاهده فیلمها و پادکستهای آموزشی رایگان در اینترنت از آن جمله هستند.
دکتر سلامیان با بیان اینکه این شیوه میتواند کمک بسیار بزرگی برای یادگیری دانشآموزان باشد، تصریح کرد: بهعنوان مثال به دانشآموزان در خانه آموزش داده شود که موضوعات کتاب درسی زیستشناسی خود را در اینترنت جستوجو کند و انیمیشنها و فیلمهای مرتبط را ببیند.
وی با بیان اینکه امروزه اینترنت دانشگاه بزرگی برای یادگیری است، افزود: اینترنت میتواند در حداقل زمان ممکن تأثیرات عمیق آموزشی را در ذهن فرزندان بگذارد و این همان جنبه مثبت فضای مجازی در یادگیری و پرورش ذهن است.
یادگیری معکوس به معنای پیشخوانی دانشآموز و رفع اشکال در کلاس است
این مدرس تخصصی ریاضیات با اشاره به اصطلاح یادگیری معکوس (Flipped learning for math instruction) گفت: این روشی است که دانشآموز مطلب را پیشخوانی میکند و زمان طلایی حضورش در کلاس حضوری به رفع اشکال و پرسیدن سوالاتش از معلم اختصاص مییابد. آموزش در خانه بخش بسیار بزرگی از یادگیری را انجام میدهد و با سرعت بسیار زیاد میزان درک و عمق یادگیری فرزندان را افزایش میدهد.
دکتر سلامیان با بیان اینکه این روزها حتی مطالبی، چون فلسفه برای کودکان از پایههای مهم آموزشی برای آموزش در خانه محسوب میشود، افزود: یکی از نتایج مهم آن این است که فرزند از نظر درک سطح فکری از همسالان خود بسیار بالاتر بهنظر میرسد.
وی خاطرنشان کرد: موسسات غیر دولتی زیادی در دنیا و ایران نظیر موسسه تخصصی ریاضی در این راستا گامهای بسیار موثری برداشتهاند که بهزودی خانوادهها به اهمیت آموزش در خانه پی میبرند.
آموزش در خانه یا از طریق گوشی همراه بهطور نامحسوس جایگاه مهمی در معلومات دانشآموزان دارد
این مدرس با ربع قرن سابقه تدریس در ریاضیات گفت: نکته جالب این است که اینک خود والدین اذعان میکنند که فرزندانشان مهارتهای زیادی در جستوجو کردن بهترین کالا با کمترین قیمت، خریدهای بهینه، مهارتهای انجام امور بانکی و اداری زیادی دارند و سواد رسانهای آنها بسیار زیاد است و مطالبی میدانند که والدین در سن مشابه فرزندان خود آن مهارتها و معلومات را نداشتند؛ یعنی آموزش در خانه یا از طریق گوشی همراه بهطور غیرمستقیم و نامحسوس هماکنون جایگاه بسیار مهمی در میزان معلومات دانشآموزان دارد.
دکتر سلامیان تصریح کرد: با توجه به سرعت تولید علم در دنیا، مدارس، دانشگاهها و کتابهای درسی آنها نمیتوانند به سرعت به روز شوند و مقالات ورکشاپها یا کارگاههای آموزشی کوتاهمدت که در اینترنت قابل یافتن هستند سهم بزرگی در میزان معلومات و مهارتهای دانشآموزان و دانشجویان دارد.
وی ادامه داد: کمااینکه مثلاً بخش بزرگی از هزینههایی که در بخش پزشکی برای جراحیهای زیبایی صرف میشود مطالبی نیست که در دانشگاهها آموزش داده شده باشد و در دورههای خارج از نظام یاد گرفته میشود و یا نرمافزارهای مهندسی برای طراحی و یا حسابداری در خارج از دانشگاه آموزش داده میشود.
این مدرس تخصصی ریاضیات گفت: جالب است حتی در حوزههایی نظیر روانشناسی کارگاههای روش درمان (تراپی) نیز در خارج از دانشگاه برگزار میشود که این روزها بهصورت کلاسهای آنلاین هم در آمده اند.
بهزودی خودآموزی جایگزین مدرسه و دانشگاه خواهد شد
دکتر سلامیان خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت تغییرات در دنیا و تولید علم، مرگ مدرسه و دانشگاه بهزودی رقم میخورد و خودآموزی جای آن را خواهد گرفت. از وظایف والدین عصر جدید این است که به فرزندان بیاموزند Learn how Learn یاد بگیرند چگونه یاد بگیرند.
دکتر سلامیان با ربع قرن تجربه آموزش ریاضی و کار روانشناسی حوزه کودکان و نوجوانان معتقد است آموزش در خانه و قرار دادن فرزند روی ریل خودیادگیری بزرگترین هدیه و میراثی گرانبها از پدر و مادر برای فرزندان است.