اجرای طرح ارتقای تولید انگور و کشمش در قزوین

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: طرح ارتقای تولید انگور و کشمش با هدف توسعه صادرات این محصولات در استان امسال عملیاتی شده است.

 رضا افلاطونی رییس سازمان جهاد کشاورزی در نشست میز استانی توسعه صادرات کشمش و صنایع تبدیلی با اشاره اجرای طرح ارتقای تولید انگور و کشمش در قزوین، افزود: این طرح با تعریف پروژه پیشران انگور و کشمش عملیاتی شده است.

وی اظهار داشت: اصلاح باغ‌های قدیمی انگور از طریق سرشاخه کاری، نوین کردن باغ‌ها با داربستی کردن و آبیاری نوین و تقویت ایستگاه تحقیقات انگور و ایجاد و تکثیر ارقام تجاری و مقاوم به سرمازدگی به دنبال این طرح پیگیری می‌شود.

افلاطونی همچنین گفت: در راستای این طرح همچنین محدودیت‌ها برای توسعه صنایع تبدیلی انگور را در استان قزوین از بین برده ایم.
این مسوول همچنین با اشاره به نقش ارتقای کیفیت کشمش در توسعه صادرات، گفت: برای ایجاد آزمایشگاه مرجع در حوزه کشمش نیز با هدف ارتقای کیفیت محصول با محوریت اتاق بازرگانی آمادگی لازم وجود دارد.

افلاطونی با بیان اینکه انگور، زنجیره ارزش غذایی بالا و بی نظیری دارد، گفت: انگور با کمترین میزان آب، محصول خوب و پربازدهی تولید می‌کند و زنجیره ارزش در آن از صفر تا ۱۰۰ وجود دارد به همین دلیل برای آن پروژه پیشران تعریف کردیم.

وی با اشاره به موانع توسعه صادرات کشمش، ادامه داد: در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، تمرکزی بر سیاستگذاری واحد نداریم و این خلا را باید برای رشد صادرات محصولات از میان برداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قزوین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: کشاورزی قراردادی و تامین مالی زنجیره نیز از نیاز‌های مهم در حوزه کشاورزی و پیش نیاز توسعه صادرات است که این سیاست در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
افلاطونی همچنین گفت: برخلاف روال قبلی در سیاست جدید، تسهیلات مالی به زنجیره پایانی محصول اختصاص می‌یابد تا اثربخشی لازم را داشته باشد که این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در قالب برنامه‌های کوتاه مدت در حوزه کشمش استان نیز اقدامات خوبی از سوی صندوق کشمش تاکستان صورت گرفت که یکی از آن‌ها انبارسازی قابل توجه محصول بود که مورد تقاضای تاجران خارجی قرار داشت.

این مسوول افزود: تامین مالی کشاورزان از سوی صندوق کشمش نیز دنبال شده و محصول باغداران ۶ هزار تومان بالاتر از بازار خریداری شده است.

وی افزود: ارقام تجاری و بازاری خوبی در باغ‌های انگور استان قزوین نداریم و باید ارقام را تجاری کنیم که این مهم نیز در قالب پروژه ارتقای انگور دنبال می‌شود.

افلاطونی  پیشنهاد داد: بورس استانی کالا در راستای قیمتگذاری محصولات صادراتی نظیر کشمش راه اندازی شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.