امسال ۲ نفر در استان زنجان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.

تقی‌لو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: امسال ۲ نفر در این استان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.

تقی‌لو افزود: به رغم فروکش کردن بیماری، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان ضروری است و همه ساله این بیماری ویروسی از اواخر آبان یا آذر شیوع پیدا می‌کرد، اما آمار مبتلایان در مهر امسال شدید و افزایشی شد بطوری که در کودکان نمود بیشتری داشت.

وی گفت : این بیماری نسبت به کرونا و سرماخوردگی معمولی تفاوت‌هایی دارد که از آن جمله بیماری آنفلوانزا به صورت ناگهانی آغاز می‌شود و با درد بدن، تب بالا، لرز و سرفه‌های خلط دار خود را نشان می‌دهد.

این مسئول با بیان اینکه این بیماری به شدت از طریق سطوح قابل سرایت است، ادامه داد: به این معنی که شستشوی دست، در این نوع ویروس مهمتر بوده و حتی از بیماری کووید -۱۹ نیز اهمیت صد چندانی دارد که توجه به این مهم بیش از گذشته اهمیت دارد.

تقی‌لو با بیان اینکه باید به این مهم توجه داشت که بیماری آنفلوانزا حتی ریه‌ها را هم گرفتار می‌کند، اظهار داشت: به این معنی که احتمال بدحال شدن بیمار وجود دارد و ممکن است حتی به فوت منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه در این بیماری شست و شوی مرتب دست‌ها بسیار ضروری است، خاطرنشان کرد: پیشگیری، آسان و کم هزینه‌تر است و با این روش‌ها می‌توان خود را از ابتلا به این بیماری مصون نگه داشت.

تقی‌لو گفت : بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به آسم، بیماری‌های کلیوی و کبدی، متابولیک "دیابت"، افراد دارای مشکلات سیستم تنفسی، افرد دچار صدمات نخاعی، صرعی، عصبی و عضلانی، زنان باردار در سه ماهه دوم وسوم مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا، کودکان ۶ ماهه تا چهار ساله نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب ریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند.

سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد، ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از ۲ تا هفت روز خود به خود بهبود می‌یابد.

بر اساس اعلام دکتر شهنام عرشی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ مورد مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوانزا در کشور داشته‌ایم. عمده افراد فوت شده در سنین بالا یا دچار بیماری‌های زمینه‌ای بودند که واکسن تزریق نکرده بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.