در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شناسایی حدود ۲۳ هزار مبتلا به ایدز در کشور/ ۹۰ درصد بیماران تحت درمان دارویی هستند

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر هیچ واکسن قطعی برای بیماری ایدز وجود ندارد.

شهنام عرشی گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود که حدود ۵۳ هزار نفر به HIV مثبت در کشور مبتلا باشند که از این تعداد در حدود ۲۳ هزار مبتلا شناسایی شده است و بیش از ۹۰ درصد از این افراد تحت درمان دارویی هستند.

به گفته وی افرادی که در حال انجام درمان دارویی هستند با مراقبت بیشتر طول عمر طبیعی پیدا می کنند و انتقال به دیگران نیزکم تر خواهد شد.

او ادامه داد: در حال حاضر هیچ واکسن قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما داروهای مورد استفاده باعث شده تا حجم و بار ویروس کاهش پیدا کند.

عرشی ادامه داد: در حال حاضر دارو و درمان برای این بیماران در مراکز بهداشتی به صورت رایگان ارائه می شود. تعدادی از داروهای بیماران مبتلا به ایدز تولید داخل و برخی دیگر وارداتی است و هیچ مشکلی از نظر کمبود دارو در کشور وجود ندارد.

او افزود: اگرچه ۸۱ درصد کل موارد مبتلایان به ایدز را مردان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر پیدا کرده است و از کل موارد شناسایی‌شده در شش ماهه اول امسال، ۳۱ درصد موارد را زنان و ۶۹ درصد را مردان تشکیل داده‌اند.

عرشی اظهار داشت: راه احتمالی انتقال در ۱۴.۱ درصد موارد اعتیاد تزریقی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
خداوند همه مردان و زنان ایرانی رو از شر این بیماری حفظ کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
چند سال پیش یه سریال خوب از شبکه پخش شد در مورد بیماری ایدز. ولی متاسفانه اطلاع رسانی کافی نبوده. الان علم پزشکی پیشرفت کرده و مبتلایان به این بیماری که زود متوجه میشن و دوره درمان خودشون رو آغاز میکنن، بعد از چند سال ویروس در بدنشون بسیار بسیار ضعیف میشه و توانایی عملکرد خودش رو از دست میده.
افراد مبتلا بیشتر به خاطر نحوه رفتار اطرافیان آزار میبینن. چیزی که مهمه بدونیم اینه که این هم یک بیماریه و مبتلا بودن به اون به هیچ عنوان نشان دهنده فساد و... نیست. در بسیاری از موارد خانمی از همسرش ویروس رو گرفته که معتاد بوده یا رفتارهای نابهنجار داشته. در برخی موارد هم ویروس از مادر به فرزند منتقل شده. همه کسانی که که مبتلا به ایدز میشن خودشون لزوما رفتار نابهنجار نداشتن.
امیدوارم دیدگاه مردم نسبت به این بیماری عوض بشه. بیشتر از هرچیزی این تفکر مبتلایان رو آزار میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
هر روز هم داره به این آمار اضافه میشه به خصوص بعد از حوادث اخیر که بی بندو باری ها رو چند برابر کرد ... اگه راست میگید برید ریشه یابی کنید وگرنه این چیزا رو مردم میدونن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
با واکسن کرونا ایدز که نقص سیستم ایمنیه به افراد منتقل میشه برای کاهش جمعیت و نظم نوین جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۱
چرت و پرت نگید خواهشا.با واکسن های قبلی مثل فلج اطفال و سرخک و .... هم لابد ایدز و منتقل کردن. قبلا هم در تاریخ بشر سابقه داشته بیماری هایی اومده دارو یا واکسنش ساخته شده.
آخرین اخبار