مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی با حضور شاعران جنوب شرق کشور دیشب به کار خود پایان داد.

اختتامیه جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی دیشب  در رودبار جنوب با حضور شاعران جنوب شرق کشور برگزار شد.

بهرام مسلمی مهنی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان در این مراسم  گفت: احیای فرهنگ‌های بومی و محلی را باید در اولویت کار‌ها قرار دهیم.

او افزود: اگر اهمیت ویژه‌ای به فرهنگ‌های خود بدهیم در مقابله با فرهنگ غربی پیروز هستیم؛ زیرا فرهنگ‌های بومی نشانه‌های هویت ما هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان تصریح کرد: احیای فرهنگ بومی هر منطقه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به دلیل اهمیت این موضوع، جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی را در رودبار جنوب برگزار کردیم.

مسلمی مهنی بیان کرد: این جشنواره با حضور ۳۰۰ هنرمند  و ۳۰۰ اثر متعلق به شاعرانی  از همه مناطق جنوب کشور باهدف احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ بومی منطقه برگزار شده است.

او افزود: جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی با هدف مقابله با فرهنگ غرب برگزار شده است و یکی دیگر از اهداف برگزاری جشنواره شناسایی استعداد‌های هنری منطقه است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب  گفت: جشنواره روستا و بازی‌های محلی در فاریاب، جشنواره فیلم کلات در کهنوج، جشنواره فیلم شهید شهسواری در کهنوج، جشنواره فیلم کوتاه قرآنی در قلعه گنج، جشنواره هلیل تا جاز در جازموریان و جشنواره تئاتر رضوی در جیرفت و جشنواره شعر آئینی در عنبرآباد به زودی برگزار می‌شوند.

او افزود: جنوب کرمان کانون برگزاری بزرگ ترین جشنواره‌ها است و رودبار جنوب کانون شعرای جنوب شرق کشور شد.

مهدی نجفی، دبیر دائمی کارگروه پاسداشت زبان فارسی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: قبیله‌ها و اقوامی در کشور وجود دارد و همه اقشار باید یکدیگر را بشناسند و این شناسایی از طریق هنر و گویش‌ها امکان پذیر است.

او افزود: فرهنگ هر جامعه‌ای را افراد با توجه به نیاز‌های خود می‌سازند و این درحقیقت همان فرهنگ معنوی است که در قالب کتاب، شعر، موسیقی و... از طریق زبان به نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

دبیر کارگروه دائمی پاسداشت زبان فارسی تصریح کرد: کشور ما رنگین کمانی از فرهنگ‌ها و گویش‌های مختلف است و زبان فارسی ما به عنوان یک زبان اصیل در دنیا معرفی شده است.

او بیان کرد: برای اینکه گویش‌های ما از آسیب‌ها در امان بمانند، باید در بحث فرهنگ سازی و گسترش و ترویج زبان و گویش‌ها و خرده فرهنگ‌ها بکوشیم و همه این موارد یک پشتوانه علمی و فرهنگی برای زبان فارسی ما است و گویش‌ها، یکی از ارکان و هویت ملی ما را تشکیل می دهد  و باید در پاسداشت حفظ زبان کوشا باشیم.

حجت الاسلام اکبر افشارمنش، امام جمعه رودبار جنوب ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) گفت: ما باید از ویژگی‌های حضرت زینب(س)،  صبر و استقامت، عبادت و شب زنده داری و پرستاری را درس بگیریم.

او افزود: در بحث جشنواره که امشب در حال برگزاری است، معمولا فرهنگ بومی هر منطقه را چند مولفه، از جمله: گویش محلی، مراسمات، آیین مذهبی، آوا‌ها و نغمه ها، معماری غالب، غذای محلی و نوع لباس که مردم از آن استفاده می‌کنند، معرفی می کند. 

جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی

حجت الاسلام افشار منش تصریح کرد: گویش‌های محلی، بیانگر فرهنگ منطقه است و ۲ مورد عمده ریزش واژگان‌ها و وارد شدن الفاظ بیگانه در بین گویش‌ها، باعث تهدید گویش‌های محلی می‌شود. 

او  گفت: انتقال سینه به سینه در بین مردم و تالیف آثار ملی، سرودن اشعار در موضوعات مختلف و جمع آوری آثار همه کسانی که در زمینه گویش‌های نوشته شده اند، باعث می شود که گویش‌ها حفظ شود.

علی پرورش، فرماندار رودبار جنوب نیز گفت: نام رودبار زمین پیوسته با شعر و فرهنگ و ادب همراه بوده و خواهد بود و در طول تاریخ مردم همواره با شعر همراه بوده اند.

او افزود: شعرا در ارتقای فرهنگ نقش بسزایی دارند و در زمینه‌های مختلف به مردم رشد فکری می دهند و از طرفی  اشعار شاعران به مردم امید و عشق می‌بخشد و درس زندگی و آزادگی آموزد.

فرماندار رودبار گفت: شاعران با سرودن اشعار بر جامعه تاثیر می گذارند؛ بنابراین اهمیت شعر بالا است.

سهراب میجانی، دبیر اجرایی جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی، ضمن تشکر از شاعران و هنردوستان گفت: از ۱۶ روز قبل فراخوان جشنواره به سراسر جنوب شرق کشور  ابلاغ شد.

او افزود: ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و همه آثار از کیفیت خوبی برخوردار بودند؛ بنابراین  داوری آثار سخت بود.

میجانی تصریح کرد: در ۳ بخش آزاد، آسیب‌های اجتماعی و ایثار و شهادت ۹ اثر انتحاب شد و ۱۲ اثر نیز قابل تقدیر هستند؛ البته  به جز نفرات برتر از سایر شاعران قدردانی می‌شود.

جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی

او گفت: در بخش شعر آزاد محمد میر از زاهدان نفر اول، جهانگیر فیروزی و میثم دستخوان از رودبار جنوب به صورت مشترک نفر دوم و اصغر کرمشاهی از عنبرآباد مقام سوم را از آن خود کردند.

دبیر اجرایی جشنواره افزود: در بخش آسیب‌های اجتماعی اسماعیل ملایی از عنبرآباد مقام اول، پرویز خسروی از کهنوج مقام دوم، ایرج انصاری از بندرعباس مقام سوم و مهدی جلالی از قلعه گنج مقام بخش ویژه ایثار و شهادت جشنواره را کسب کردند.

در مراسم اختتامیه اولین جشنواره منطقه‌ای شعر با گویش محلی شاعرانی از مناطق سردسیری و گرمسیری با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف اشعار خود را سرودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار