پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانهای است که به منظور دسترسی راحت و سریعتر عموم مردم به خدمات دستگاهها و وزارتخانهها ایجاد شده است و اکنون در مسیر آماده سازی و بهرهبرداری قرار دارد. در قانون بودجه امسال، تمامی دستگاههای اجرایی و وزارتخانهها موظف شدند که پنجره واحد خدمات خود را راهاندازی کنند تا از رجوع دریافتکنندگان خدمات به سامانههای مختلف و متعدد جلوگیری شود.
براین اساس دستگاهها مکلف شدند پنجره خدمات خود را تا پایان شهریور ماه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. طبق آخرین آمار، مجموع دستگاههای اجرایی دارای خدمات شناسنامهدار، ۱۷۰ دستگاه هستند. از این تعداد، ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تاکنون ۱۰۰ دستگاه به نوعی تکالیف اولیه خود را انجام دادهاند.
my.gov.ir آدرس پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که کاربران میتوانند با مراجعه به آن نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کنند. پس از اولین ورود، برای دفعات بعدی یک رمز یکبار مصرف کافی است تا به این سامانه دسترسی داشته باشید. با ورود به بخش سامانههای ملی و استانی میتوانید دستگاهها و وزارتخانههای مختلف را مشاهده کنید و سپس وزارتخانه مربوطه را انتخاب کنید.
در درگاه اطلاعرسانی خدمات الکترونیکی در کنار معرفی خدمات دستگاههای وزارتخانهای، خدمات مربوط به سازمانها نیز در بخش سازمانهای مستقل آورده شده است. یکی از این دستگاهها سازمان حفاظت از محیط زیست است که ۶۴ خدمت برای آن تعریف شده و در این درگاه به تفکیک قابل مشاهده است. عمده خدمات این سازمان از نوع دولت به مردم بوده و طبق دادههای وبسایت این سازمان ۳۱ مورد از خدمات به صورت غیر الکترونیک هستند و بقیه خدمات هم در دو گروه خدمات الکترونیک شناسه دار و الکترونیک بدون شناسه قرار میگیرند.
ارائه مجوزهای تنوع زیستی، نظارت و پایش محیط زیست، ارائه آمار و اطلاعات زیست محیطی، ارائه مجوزهای زیست محیطی دریایی، پاسخ به استعلامات محیط زیست و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات و تعیین خسارات در حوزه محیط زیست از خدماتی است که این سازمان میتواند به شکل الکترونیک در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کند.
با مراجعه به بخش مرتبط با این سازمان در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، سامانه سازمان محیط زیست که متشکل از دو بخش حقیقی و حقوقی است، را میتوان مشاهده کرد. با انتخاب بخش حقیقی اگرچه اطلاعات و هویت فردی کاربران به دلیل ورود از طریق پنجره خدمات، شناسایی میشود، اما برای ورود و استفاده از این سامانه لازم است که افراد مشخصات دیگری را ثبت و نوع کاربری خود را مشخص کنند. بعد از ثبت اطلاعات نیز طبق پیامی که این وبگاه نمایش میدهد، فعالسازی حساب کاربری و استفاده از خدمات بعد از تایید (که ممکن است چند روزی به طول بینجامد) محیا خواهد بود.