جشن روز جهانی معلولان در اردکان برگزار شد

به مناسبت گرامیداشت هفته معلولین، مراسم جشنی با حضور معلولین و خانواده‌های آن‌ها و مسئولان استانی و شهرستانی اردکان برگزار شد.

رضا ابهت مدیرکل بهزیستی استان یزد در این مراسم با بیان اینکه معلولان بزرگترین اقلیت جمعیتی جامعه محسوب می‌شوند، اظهار داشت: در حال حاضر بیست و نه هزار ۹۹۰ معلول زیر پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد یک هزار ۷۵۷ معلول در شهرستان اردکان هستند.

رضا ابهت افزود: حقیقتا معلولیت محدودیت نیست و این ادعا را می‌توان با موفقیت‌ها و فعالیت‌های قابل قبول و ارزشمندی که جامعه معلولان در زمینه‌های تحصیلی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی کسب نموده اند، اثبات کرد.

دکتر ابهت ادامه داد: معلولان شهروندان جامعه هستند و باید به اندازه و به نسبت برابر با دیگر شهروندان از امکانات جامعه استفاده نمایند و این امر جز با دسترس پذیری و مناسب سازی محیط ممکن نمی‌باشد.

او بزرگترین مشکل و دغدغه معلولان و کم توانان، دسترس ناپذیری اماکن عمومی، ادارات دولتی و بانک‌های سطح شهر به علت عدم رعایت استاندارد‌های مناسب سازی عنوان کرد.

ابهت تاکید کرد: وظیفه تک تک مردم و مسئولین است که نسبت به اعاده حقوق حقه معلولان دست یاری بهم دهند و در ساختن شهری و جامعه‌ای در خورد آنان بکوشند، جامعه‌ای که هر شهروندش با هر درجه‌ای از توانایی و ناتوانی قادر به استفاده از امکانات شهری باشند، و جامعه‌ای که معلولان نیز در آن نقش آفرین بوده و در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت نمایند.

رئیس اداره بهزیستی اردکان نیز در این مراسم اظهار کرد: خدمات سازمان بهزیستی به معلولان، شامل پرداخت هزینه‌های درمانی، خرید و در اختیار نهادن وسایل کمک توانبخشی، پرداخت مستمری ماهیانه، ارائه خدمات درمانی و توانبخشی، مساعدت در زمینه تامین مسکن معلولان، پیگیری امور اشتغال معلولین در ادارات دولتی و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی در بخش خصوصی و خود اشتغالی، برگزاری اردو‌های تفریحی ورزشی و فرهنگی و ... می‌باشد.

او تاکید کرد: سازمان بهزیستی هم چنین خدمات پیشگیرانه متعددی از قبیل خدمات مشاوره‌ای پیش از ازدواج، انجام مشاوره ژنتیک، طرح سنجش تنبلی چشم، طرح غربالگری شنوایی نوزادان را به عموم جامعه ارائه می‌نماید.

اجرای گروه سرود ناشنوایان" آوای سکوت "، اجرای نمایش طنز و قرائت مقاله توسط روشندل اردکانی، فاطمه هاتفی از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در این مراسم از طرف اداره بهزیستی از خانواده‌های معلولان موفق، خیرین و صنایع شهرستان (کارخانجات شیشه اردکان، شرکت میلاد محور، شرکت سرین مغز، شرکت فروزان مغز، شرکت کاشی سنا) دفتر نماینده، فرمانداری و شهرداری اردکان که در برگزاری این جشن بهزیستی اردکان را یاری نمودند تقدیر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.