مسعود عسگری با اشاره به اینکه استان همدان دارای ۱۰۷۲ روستا است، افزود: آسفالت روستاهای ۲۰ تا ۵۰ خانوار نیز در دستور کار این اداره قرار گرفته است که ۱۳ روستا بین ۲۰ تا ۵۰ خانوار و الباقی روستاها زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.
او گفت: اولویت اول اجرای آسفالت، روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.
رئیس اداره راههای روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان با بیان اینکه ۱۰۱۰ روستای استان راه آسفالت شده مناسب دارد، گفت: اولویت اول اجرای آسفالت، روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.
عسگری با بیان اینکه بهینه سازی، ساخت و توسعه راههای روستایی با هدف بهبود زندگی و دسترسی روستائیان به مراکز شهرها و استفاده بهینه از منابع آب، زمین و سرمایه اجرا میشود، تصریح کرد: راه روستایی بهینه شده امکان بازاریابی محصولات کشاورزی، دامی و زراعی را ایجاد میکند و براساس آن زندگی روستائیان با افزایش و تأمین درآمد مکفی بهبود مییابد و روستایی تمایل و رغبت بیشتری برای زندگی در روستا که محل تولید و معاش اوست، پیدا میکند، نتیجه این عملکرد راهبردی و زیربنایی در روستاهای استان و کشور موجب مدیریت مهاجرت و کاهش آن با جهتگیری به سمت شهرها میشود.
او با تأکید بر اینکه راه شریان حمل ونقلی نیز نقش مهمی در توسعه زیربنایی اقتصادی و اجتماعی و انتقال امکانات و تأسیسات زیربنایی به روستاها دارد، یادآور شد: تا پایان سال گذشته در ۲۷۳۹ کیلومتر از این راهها آسفالتریزی شده است، هم اکنون از راههای روستایی استان همدان (با احتساب راههای شبکه) ۲۶۵ کیلومتر شنی و ۳۶۶ کیلومتر خاکی است.
رئیس اداره راههای روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان با بیان اینکه ۱۰۱۰ روستای استان راه آسفالت شده مناسب دارد، گفت: اولویت اول اجرای آسفالت، روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.
عسگری با اشاره به اینکه در قالب طرح ابرار، اجرای طرحهای ساخت راههای روستایی، قسمتهایی از عملیات زیرسازی توسط اکیپ و ماشینآلات اداره راهداری و حمل و نقل جادهای به صورت امانی صورت میپذیرد، تصریح کرد: عملیات روسازی به پیمانکار واگذار میشود که این روش باعث کاهش هزینهها و تسریع در زمان اجرای عملیات میشود.
او گفت: با وجود مشکلات فراوان در زمینه تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز طرحهای عمرانی، عملیات ساخت حدود ۲۲ کیلومتر راه روستایی آسفالته در قالب طرح ابرار به بهرهبرداری رسیده است.
رئیس اداره راههای روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان با بیان اینکه ۱۰۱۰ روستای استان راه آسفالت شده مناسب دارد، گفت: اولویت اول اجرای آسفالت، روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.
عسگری افزود: طرحهای آسفالت شده شامل محورهای گدارپهن- آفریانج، قسمتی از محور سیاه گله- سوتپه، سیاه گله- قمشانه، قسمتی از محور خنداب- قاسم آباد در شهرستان اسدآباد، محورهای راستگویان- چهرقان و قشلاق شهرستان فامنین، محور احمدآباد- اوچ تپه شهرستان ملایر، محور تکمه داش شهرستان همدان و تعریض قسمتی از محور گیان- نهاوند است.
او با بیان اینکه تاکنون طرحهای در دست اقدام این اداره کل در استان به طول ۴۸ کیلومتر با مبلغ قرادادی افزونبر ۶۵ میلیارد تومان است، افزود: در صورت تخصیص اعتبارات لازم امید میرود امسال عملیات زیرسازی و ابنیه فنی این طرحها به اتمام برسد و در سال آینده روسازی و آسفالت طرحها انجام شود.
رئیس اداره راههای روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان با بیان اینکه ۱۰۱۰ روستای استان راه آسفالت شده مناسب دارد، گفت: اولویت اول اجرای آسفالت، روستاهای با جمعیت بیش از ۵۰ خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای ۵۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.
عسگری با اشاره به اینکه ابتکار قابل توجه این اداره کل در رابطه با احداث راههای روستایی استفاده از پتانسیل خیران است، تصریح کرد: امسال طرح احمدآباد- اوچ تپه شهرستان ملایر، پروژه عبدالرحیم- دولت آباد- ورکش شهرستان همدان با محوریت و همکاری این اداره کل و همکاری بسیج سازندگی و مشارکت خیران، شرکتهای همدان یولساز و ورکش راه الوند با این روش اجرا شده است که آسفالت محور احمدآباد- اوچ تپه به بهرهبرداری رسیده و محور دولت آباد ورکش در دست اجراست.
رئیس اداره راههای روستایی ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان در رابطه با طرح راه روستایی عبدالرحیم- دولت آباد- ورکش شهرستان همدان نیز یادآور شد: در سالهای گذشته عملیات زیرسازی و ابنیه فنی این محورها به طول حدود هفت کیلومتر انجام شده و امسال با همکاری بسیج سازندگی (تأمین قیر مورد نیاز پروژه)، خیران (قسمتی از عملیات حمل، تهیه بیس، پخت آسفالت و اجرا) و اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان همدان (اجرای بیس) عملیات بیس و آسفالت در دست اقدام است.
عسگری تصریح کرد: با توجه به شرایط جوی موجود و دمای هوا و رسیدن به مشخصات فنی و تراکم لایه بیس کمی نسبت به حالت شرایط ایدهآل جوی زمانبر است که همکاران ما و خیران طرح با تلاش فراوان در حال انجام عملیات اجرایی هستند و به محض حصول نتیجه در صورت مساعد بودن شرایط جوی، اجرای آسفالت آغاز خواهد شد.
او تأکید کرد: بدیهی است اجرای عملیات راه سازی و آسفالت بدون درنظر گرفتن مسائل فنی و آییننامههای لازم الاجرای ابلاغی باعث کاهش عمر مفید راه و آسفالت خواهد شد و نشست، ترک و خرابی آسفالت و تحمیل هزینههای نگهداری سنگین را در طول عمر راه دربرخواهد داشت.