این هفته سقف قیمت نفت روسیه که مورد توافق اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا قرار گرفته بود، اجرایی شد. قیمت ۶۰ دلار به ازای هر بشکه که از روز دوشنبه اجرایی شد، با هدف محدود کردن توانایی روسیه برای تأمین مالی خود صورت گرفته است.
با این حال سیجیتیان در گزارشی مینویسد شرکتهای کشتیرانی یونانی که سوختهای فسیلی روسیه را حمل میکنند هشدار دادهاند این دور تحریمها میتواند بازارهای جهانی نفت را بیش از پیش مختل کند، زیرا روسیه ۱۰ درصد از تولید جهان را تولید میکند.
«اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا مدت کوتاهی پس از نهایی شدن توافق مدعی شد: «این سقف قیمت ۳ هدف دارد. اولاً، تأثیر تحریمهای قبلی ما را تقویت میکند. دوم، درآمد روسیه را کاهش خواهد داد و سوم، بازارهای جهانی انرژی را تثبیت خواهد کرد، زیرا اجازه میدهد مقداری از نفت دریایی روسیه توسط اپراتورهای اتحادیه اروپا به کشورهای ثالث مبادله و حمل شود.»
سقف قیمت نفت خام روسیه مورد استقبال اکثر کشورهای اتحادیه اروپا قرار گرفت و برخی حتی خواستار اقدامات سختگیرانهتری شدند. با این حال، مالت، قبرس و یونان، ۳ کشور ساحلی اتحادیه اروپا که نقش کلیدی در حمل و نقل نفت روسیه ایفا میکنند، در مورد عواقب اقتصادی گسترده این اقدام برای تجارت بین المللی هشدار دادهاند.
در واقع، این کشورها معتقدند اقدام اخیر بیش از روسیه به صنعت کشتیرانی اتحادیه اروپا آسیب میرساند.
«جورج ژیراداکیس» اقتصاددان دریایی در این خصوص به سیجیتیان گفت: «هر نوع مداخله در جریان کالاها بر حمل و نقل تأثیر میگذارد. شرکتهای کشتیرانی یونان و دیگر کشورها نگران هستند. این سقف قیمت منجر به جنگ قیمتی بین سایر کشورهای تولیدکننده نفت خواهد شد».
تصمیم اخیر در مورد سقف قیمت نفت احتمالا از این جهت گرفته شده که نشان دهد کشورهای ثروتمند جهان علیه روسیه متحد شدهاند. اما با شروع زمستان، یونان که بزرگترین ناوگان نفتکش جهان را دارد، شاید کمتر از آنچه روی کاغذ به نظر میرسد با دیگر کشورهای اروپایی متحد باشد زیرا مجبور است برای جلوگیری از عواقب ناشی از اختلال بیشتر زنجیره تأمین به دنبال جایگزین بگردد.