مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: این استان با فعالیت ۹۲ سردخانه به ظرفیت ۲۴۰ هزار تن، بارانداز محصول کشاورزی است.

حسن محمدی افزود:  تولید سیب زمینی کشاورزان در داخل استان و در سایر استان‌ها حدود یک میلیون تن بوده که حدود نیمی از این میزان سیب زمینی تابستانه است و شرایط نگهداری ندارد و نیمی هم سیب زمینی پاییزه است که با دارا بودن سردخانه در استان مشکلی برای نگهداری نداریم.

او گفت: در دهه ۸۰ استان همدان تنها ۸ سردخانه با ظرفیت ۳۰ هزار تن حرفی برای نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی نداشت.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تأکید کرد: با تحقیقات مدیریت صنایع تبدیلی سازمان و اثبات لزوم ساخت سردخانه ضایعات محصولات سیب زمینی از ۲۵ درصد به کمتر از ۳ درصد کاهش یافت و همدان به عنوان بارانداز محصولات کشاورزی کشور معرفی شد.

محمدی گفت: اکنون ۹۲  سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی با ظرفیت ۲۴۰ هزار تن و اشتغال ۹۲۴ نفر صادر فعال است.

او با اشاره به اینکه شهرستان بهار با ۵۸ فقره و با ظرفیت ۱۴۸ هزار تن بیشترین سردخانه دارای پروانه بهره برداری را دارا است، تأکید کرد: در مجموع حدود ۱۹۲۰  میلیارد تومان برای ساخت این ۹۲ واحد هزینه شده است.

محمدی گفت: ۶۶ فقره سردخانه با ظرفیت ۲۶۸ هزار تن با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ تا ۹۰ درصد در حال ساخت است که بیشترین واحد‌ها در شهرستان بهار با ۴۴ فقره و ظرفیت ۱۸۱ هزار تن است.

بارانداز محصولات کشاورزی با هدف سورت و بسته بندی انواع محصولات کشاورزی از طریق اتحادیه تعاونی تولید و اتحادیه تعاون روستایی همدان ایجاد شده و در حال فعالیت است، صادرات محصولات کشاورزی به دیگر استان‌ها و سایر کشور‌ها نیز در این بارانداز در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار