مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه سالانه ۱۷ هزار تن ماهی در این استان تولید می‌شود، گفت: امسال بیش از ۹.۵ میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی با هدف بازسازی ذخایر آبزیان رهاسازی شده است.

محمدباقر قریشی مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی گفت: ۶ هزار ۵۰۰ تن از مجموع تولیدات ماهی در منابع آبی و بقیه در مزارع پرورشی تولید می‌شود که از این منظر استان دارای رتبه اول کشوری در بین استان‌های غیر ساحلی است.

وی با اشاره به صادرات انواع آبزیان از استان به کشور‌های همجوار افزود: عمده‌ترین آبزیان صادراتی ماهیان گرمابی از جمله کپور ماهیان و ماهی قزل آلا هستند، ولی ماهیان زینتی نیز جز اقلام صادراتی از پایانه‌های آذربایجان غربی قرار دارد.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی اضافه کرد: یک مرکز تکثیر آبزیان از جمله ماهیان بومی و گرمابی برای بازسازی ذخایر آبزی پروری تحت حمایت مرکز شهید کاظمی پلدشت در جوار رودخانه ارس دایر و مشغول به فعالیت است.

وی گفت: در زمینه حفاظت از گونه ارزشمند شاه میگوی آب شیرین ارس نیز شیلات علاوه بر ممنوع کردن صید و صیادی این گونه، از سال ۱۳۹۷ اقدام به انجام مطالعات و نمونه برداری کرده و با توجه به سرعت بازسازی منابع آبی در این راستا نیز در آینده نزدیک شاهد افزایش این گونه ارزشمند در منابع آبی رودخانه ارس خواهیم بود.

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی ادامه داد: صنایع بسته بندی و فرآوری شاه میگوی ارس نیز در شهرستان پلدشت دایر است که با افزایش مجدد ذخایر فعالیت خود را ادامه خواهد داد.

قریشی درباره پرورش ماهی در قفس نیز گفت: این موضوع از ۲ دهه گذشته در استان عملیاتی شده و در دریاچه پشت سد‌هایی که برای مصارف آب شرب نباشد اجرای آن در دستور کار قرار می‌گیرد.

وجود رودخانه‌های زاب، گادر، مهاباد، زرینه، سیمینه، نازلو، شهرچای، ارس و باراندوز زمینه بسیار مناسبی برای تولید و پرورش ماهی در این استان به وجود آورده است تا در کنار کشاورزی توجه به آبزی پروری نیز غیرقابل اجتناب باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.