مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: صید ماهی از پشت دریاچه سد این شهرستان توسط شرکت تعاونی صیادان آغاز شد.

جواد شاشانی مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: با اتمام تخم ریزی آبزیان در منابع آبی فصل صید ماهی از پشت دریاچه سد این شهرستان توسط شرکت تعاونی صیادان آغاز شد.

شاشانی افزود: اعضای این تعاونی با توجه به شرایط آب و هوایی در طول روز با استفاده از تور و چند قایق موتوری ماهی صید می‌کنند و این مجوز تا فروردین ماه تداوم دارد.

وی اضافه کرد: در اواخر فروردین هر سال به دلیل شروع فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها عملیات صیادی متوقف می‌شود و اعضای این تعاونی در فصولی که صید ماهی صورت نمی‌گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارند.

این مقام مسئول اذعان کرد: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: به دلیل رهاسازی نشدن بچه‌ماهی در داخل سد، میزان صید ماهی از سد مهاباد بسیار کاهش یافته و در طول سال ۳۰ تا ۴۰ تُن رسیده است در حالی که در سال‌های قبل ۲۵۰ تا ۳۰۰ تُن ماهی توسط اعضای تعاونی صید و صیادی مهاباد برداشت می‌شد.

وی همچنین در خصوص منابع طبیعی صید ماهی در مهاباد، افزود: رودخانه مهاباد مهمترین رودخانه شهرستان است که با نظارت محیط زیست در آن‌ها صید ماهی صورت می‌گیرد.

شاشانی با اشاره به اینکه در تعاونی صید و صیادی مهاباد ۴۱ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند، بیان کرد: در فصل کاری سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، ۲ ماه زودتر عملیات صیادی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد و اعضای این تعاونی تنها توانستند، حدود ۱۸ تُن ماهی صید کنند.

همزمان با فصل صید ماهی در منابع آبی مهاباد علاوه بر دریاچه سد مهاباد در دریاچه سد "سنجاق" و رودخانه این شهر نیز صید انواع ماهیان گرمابی صورت می‌گیرد.

سد مهاباد که در ضلع‌غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.