شهریار افندی زاده با بیان اینکه ایران رتبه ۱۵ پژوهش دنیا را در اختیار دارد، گفت: از مطالعات کتابخانه ای باید به سمت حل مشکلات حرکت کنیم، اما هنوز ارتباط دانشگاه با صنعت نهادینه نشده است.
به گفتهمعاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی، فاز ۲ طرح جامع حملونقل با همکاری ۷ دانشگاه در حال تدوین است امیدواریم تا پایان ۱۴۰۱ و متناسب با افق ۱۴۰۴ نهایی شود.
معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۵۰۰ پروژه ریلی و جادهای در دست اجراست، اما کدام یک از آنها اولویت اجرا دارد؟ در طرح جامع حملونقل همین اولویت بندی ها لحاظ شده است.
او با تاکید بر اینکه ترانزیت در کشور ما پتانسیل بالایی دارد اما هنوز بالفعل نشده است، گفت: در دولت سیزدهم چندین تفاهم نامه ترانزیتی امضا کرده ایم که شامل تفاهم ترانزیت ۱۰ میلیون تنی با ازبکستان، تفاهم ۳ جانبه ترانزیت ۱۵ میلیون تنی ایران روسیه و آذربایجان و تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تنی اجلاس اخیر آسیای میانه میشود.
افندی زاده گفت: در کریدور شمال جنوب خط زیبای رشت آستارا دیده شده است، اما آیا نمی توان در کنار آن به مسیرهای جاده ای هم توجه کرد؟
او تأکید کرد: بعد از زیرساخت ها، مسأله دیگر توسعه و نوسازی ناوگان است چرا نسبت واردات ناوگان به تولید داخل مناسب نیست؟ به نظر میرسد با تولید داخل امکان تکمیل و نوسازی ناوگان را نداریم.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: هم ناوگان ریلی و هم جادهای ما فرسوده است و۶۰ درصدی ناوگان جادهای فرسوده هستند وترانزیت در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۱ و نیم میلیون تن بود، اما امسال در حالی که پیش بینی ها از ترانزیت ۲۰ میلیون تنی بود، اما تنها ۷ میلیون تن ترانزیت در کشور داشته ایم که با رقم سال قبل فاصله زیادی دارد.
او به کمبود لوکوموتیو اشاره کرد و گفت: امروزه کالاها به سختی از گمرک عبور می کند، حال آنکه در دنیا ترددهای ترانزیتی یکپارچه سازی شده است. ولی ما در کشور این معضل را نتوانسته ایم برطرف کنیم.