فست فشن چیست و چرا تا این حد آسیب زاست؟
«فست فشن»(Fast Fashion) یا مد سریع، پدیدهای نسبتاً جدید در صنعت مد و پوشاک است که آسیبهای زیاد و جبران ناپذیری به کره زمین وارد کرده و درواقع، کارگران را استثمار میکند و به حیوانات آسیب میرساند.
اگرچه تا سه دهه اخیر، خرید لباس، عملی بود که فقط چند بار در سال و با تغییرات فصل اتفاق میافتاد. اما از حدود ۲۰ سال پیش، تغییراتی صورت گرفت؛ به طوری که با سرعت گرفتن روندهای تولید، لباسهای بسیاری از برندها رو به ارزانی رفتند و درواقع، خرید به یک سرگرمی تبدیل شد که علت آن هم، چیزی جز فست فشن نبود. زیرا نگاهی به آن و زنجیرههای جهانی اش نشان می دهد که بازار پوشاک را در دست گرفته است.
چگونه فست فشن روی مردم، کره زمین و حیوانات تأثیر میگذارد؟
اگر با مضرات «فست فشن» آشنایی دارید باید بدانید که این صنعت، چگونه به این نقطه رسیده است و چگونه میتوان به تغییر آن کمک کرد.
«فست فشن» را میتوان به عنوان لباسهای ارزان قیمت و مد روز تعریف کرد که ایده خود را از کت واکها یا نوع پوشش سلبریتیها میگیرد و با سرعتی سرسام آور به لباسهایی تبدیل میکند و این لباس ها، طبق تقاضای مصرف کننده، در فروشگاهها به فروش می رسند.
ایدهای که «فست فشن» میگیرد، این است که جدیدترین مدهای روزِ بازار را در سریعترین زمان ممکن تولید میکند تا خریداران، این لباسها را بخرند و پس از چند بار استفاده، آنها را کنار بگذارند و لباسهای جدید دیگری را تهیه کنند و این بخش مهمی از سیستم سَمی تولید و مصرف بیش از حد است که مد را به یکی از بزرگترین آلایندههای جهان تبدیل کرده است.
فست فشن چگونه اتفاق افتاد؟
انقلاب صنعتی، تکنولوژی جدیدی مانند چرخ خیاطی را معرفی کرد که همین موضوع باعث شد تولید لباس، راحت تر، سریعتر و ارزانتر شود و بدنبال آن، مغازههای خیاطی برای طبقههای متوسط جامعه به وجود بیایند و از گروههای کارگری صنعت پوشاک برای این منظور استفاده کنند.
اولین فاجعه مهم کارخانه پوشاک زمانی اتفاق افتاد که در سال ۱۹۱۱، در کارخانه (Triangle Shirtwaist) در نیویورک، آتش سوزی رخ داد و جان ۱۴۶ کارگر فعال در صنعت پوشاک را گرفت که بسیاری از آنها زنان جوان مهاجر بودند.
در اواخر سال ۲۰۰۰ و ۱۹۹۰ بود که مد کم هزینه به اوج خود رسید و خرید آنلاین شروع به کار کرد و خرده فروشیهای فعال در «فست فشن» مثل زارا (Zara)، اچ اند ام (Zara) و... بازار پوشاک را در دست گرفتند و با توجه به این که در حال حاضر، همه افراد میتوانند هر زمانی که بخواهند لباسهای مد روز را خریداری کنند، بنابراین، به راحتی میتوان فهمید که این پدیده چگونه رخ داده است.
چگونه متوجه شویم که برندی در حوزه فست فشن فعالیت میکند؟
برخی از عوامل کلیدی «فست فشن» در برندهای فعال در این حوزه، مشترک هستند که یکی از آن ها، زمان چرخش کوتاه در فاصله دیده شدن یک ترند یا لباس در کت واک یا رسانههای مشهور تا رسیدن آن به قفسه است و عامل دیگر، استفاده از نیروی کار با دستمزد و امنیت شغلی پایین است.
از دیگر عوامل میتوان به مواد ارزان قیمت و بی کیفیت مانند پلی استر اشاره کرد که باعث میشود پس از استفاده چند باره از لباس، دورریختنی شود.
فست فشن و آلوده شدن کره زمین
بدون شک، «فست فشن» روی کره زمین تأثیر بسزایی میگذارد. زیرا «فست فشن»، روی کاهش هزینهها و سرعت بخشیدن به زمان تولید لباس فشار می آورد.
در «فست فشن» از رنگهای نساجی ارزان قیمت و سمّی استفاده میشود که همین موضوع، مد را به یکی از بزرگترین صنعتهای آلوده کننده آب پاک در سراسر جهان تبدیل میکند.
همچنین، منسوجات ارزان قیمت هم به آلودهتر شدن کره زمین کمک میکنند و همان طور که اشاره شد، پلی استر، یکی از محبوبترین پارچهها در «فست فشن» است. زیرا از سوختهای فسیلی گرفته میشود و به گرمایش جهانی کمک میکند.
با توجه به این که در «فست فشن»، پوشاک به سرعت تولید و سپس، خریداری میشوند. این چرخه به افزایش زبالههای نساجی کمک میکند؛ به طوری که بر اساس برخی از آمارها، فقط در استرالیا، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون کیلو لباس در محل دفن زبالهها ریخته می شود که همین موضوع به آلودهتر شدن هرچه بیشتر کره زمین کمک زیادی میکند.