حمید طریفی حسینی در گردهمایی مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان گفت: مردم کرمان هم از جنس شهید قاسم سلیمانی و در دنیا الگو هستند، امیدواریم با تصمیمهایی که در آموزش و پرورش استثنایی میگیریم بتوانیم خدمتی به کودکان نیازمند به توجه بیشتر داشته باشیم.
او با بیان اینکه باارزشترین سرمایه کشور امانتهایی به نام دانش آموز و در اختیار ماست، افزود: اولین کار ما حفظ و صیانت از دانش آموزان و گرفتن ارزش افزوده از این سرمایه است، همه بخشها باید در خدمت آموزش و پرورش باشند تا آموزش و پرورش بتواند ماموریت خود را به خوبی انجام دهد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در دوران کرونا دانش آموزان وارد فضای مجازی شدند و کارکردهای تربیتی و بخش ماموریتی ما دچار چالشهایی شد، باید یک بار دیگر مسیر تعالی و رشد دانش آموزان را فراهم کنیم، دشمن مدرسه را در این فضا هدف گرفت اول دانش آموز را و بعد معلم راهدف قرار گرفت.
طریفی حسینی بیان داشت: به همت همه همکاران ما در لایههای مختلف، توطئه اخیر دشمن را هم پشت سر گذاشتیم، باید قدر جایگاه خود را بدانیم و از فضای مدرسه صیانت کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع کلانی که در آموزش و پرورش دنبال میشود سند تحول دولت است که ۳۷ حوزه اولویت دار در آن و برش اولویتها مشخص شده که برمبنای تفکر تحولی سه محور اصلی داریم.
طریفی حسینی گفت: اولین محور، اصلاح نظام حکمرانی بر آموزش و پرورش شامل تقویت مدیریت آموزشگاهی و... است، مدیر آموزش و پرورش ستون و مدیر مدرسه محور تحول است، محور تحول، درون بخشی و هم افزایی بین بخشی و فرا بخشی است، ائتلافهایی از دستگاههایی که ارکان تعلیم و تربیت و حاکمیت را در قوای سه گانه تشکیل میدهند.
او بیان داشت: وزیر آموزش و پرورش بعد از ۸ ماه بخشنامهای در ۲۴ بند ابلاغ کرده، یکی از سیاستهای اجرایی آموزش و پرورش استثنایی، مردمی سازی امور است که از اولویتهای دولت هم هست، مردمی سازی مبتنی بر مکتب حاج قاسم سلیمانی باید انجام شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: رتبه بندی معلمان قدم اول دولت برای حمایت از معلمان است، کارآمدی سیستم را باید نشان دهیم، همه ما انتظار یک سیستم بهره ور را داریم، بهره وری به معنی بالاتر بردن عملکرد نسبت به آنچه از ما انتظار دارند، هست.
طریفی حسینی با اشاره به این که امسال ۱۰۰ مرکز رفع مشکلات یادگیری در کشور به بهره برداری رسیده، تصریح کرد: محور دوم، توسعه عدالت تربیتی است که در این راستا، قرارگاه عدالت تربیتی شکل گرفته و سطح دیگر آن متنوع سازی است، اردوگاههایی در کشور مناسب سازی میشود، جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان بازمانده از تحصیل در قالب طرح "شهید محمودوند" با شناسایی چهره به چهره بازماندگان از تحصیل در دستور کار قرار گرفته است.
او بیان کرد: محور سوم روزآمدسازی فعالیتهای پرورشی و آموزشی است که برای این منظور، توسعه متوازن متناسب با آمایش و زیست بوم و نیاز منطقه انجام شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۵۰۰ نیروی توانبخشی در کشور آموزش دیده اند، گفت: حق دانش آموزان استثنایی این است که شرایط تحصیلشان متناسب با استعداد و توانایی شان در مسیر درست قرار گیرد.