بیش از ۴۰ درصد محصولات صنعتی خراسان رضوی صادراتی است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به خطوط تولید، بیش از ۴۰ درصد محصولات صنعتی استان صادراتی است.

علی غفوری‌مقدم معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بیش از ۴۰ درصد محصولات صنعتی خراسان رضوی صادراتی است در حوزه تجارت خارجی چند رویکرد متفاوت نسبت به سال گذشته که نتایج خوبی هم داشته را دنبال کرده‌ایم.

او افزود: در امسال خراسان رضوی چند استراتژی در حوزه تجارت خارجی را دنبال کرده که در راستای سیاست‌های سازمان توسعه تجارت ایران است. اولین استراتژی حفظ بازار‌های هدف است. همچنین استراتژی دوم توسعه بازار‌های موجود است؛ لذا سعی بر آن است تا استراتژی نفوذ را جهت شناسایی بازار‌های جدید در این ۱۵ کشور و همچنین کشور‌های اروپایی دنبال کنیم.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: خراسان رضوی دنبال افزایش کمی کالای صادراتی و توسعه سبد صادراتی به ویژه در حوزه خدمات فنی مهندسی است. به طور مثال نمایشگاهی در قرقیزستان جهت توسعه توریسم برگزار کردیم و مذاکراتی با مقامات و بخش خصوصی این کشور در همین زمینه به عمل آمد.

غفوری مقدم بیان کرد: ورود تجارت خارجی استان در برخی از ۱۵ کشور آسیای میانه تا حدودی کمرنگ‌تر شده و در تلاش برای افزایش مناسبات تجاری با این کشور‌ها هستیم.

او با اشاره به استفاده از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به عنوان یکی از بزرگترین مناطق ویژه اقتصادی شرق کشور و همچنین منطقه ویژه اقتصادی سرخس با ظرفیت بسیار بالا به ویژه در حوزه ترانزیت با کشور‌های آسیای میانه و کشور‌های مستقل مشترک‌المنافع CIS از جمله این ظرفیت‌ها به شمار می‌رود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مشکلات پیش روی حوزه تجارت خارجی استان تاکید کرد: تامین واگن مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده که اکنون با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بخش دولتی و با برگزاری جلسات متعدد در حال حل مشکل تامین واگن هستیم. مشکل دیگر برای صادرات اجازه سیر واگن در مسیر ریلی کشور‌های آسیای میانه است که در این زمینه نیز مجوز‌هایی صادر شده است. همچنین مبادلات مالی و انتقال ارز از دیگر مشکلات تجارت خارجی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.