معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به منظور اصلاح بسترهای مشارکت بخش خصوصی در احداث آزادراه های کشور باید اصلاحاتی برای حمایت از سرمایه گذاران در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه انجام شود.

خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به بررسی مشکلات و موانع موجود بر سر راه بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت آزادراه‌های کشور پرداخت و درخواست کرد تا با تشکیل یک کمیته تخصصی موانع بررسی و راهکارهای بازنگری در قوانین به قید فوریت بررسی و اعلام شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی، زیرساخت‌های حمل و نقل در هر کشور را سرمایه ملی دانست و گفت:‌ یکی از مهمترین موضوعات مشارکت، تقویت مشوق‌های جذب سرمایه بخش خصوصی است در حالی که با توجه به قوانین موجود انگیزه‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی کاهش یافته و تمامی سود صرف نگهداری از آزادراه می شود.

او گفت: موضوعاتی مانند معافیت‌های مالیاتی، سقف سود و اخذ عوارض الکترونیکی از جمله مسائلی است که بارها از سوی بخش خصوصی مطرح شده و با همکاری سرمایه گذاران و بررسی مسائل حقوقی می توان این چالش‌ها را رفع کرد.

خادمی همچنین محاسبه سود مشارکت بر اساس تورم‌های سالیانه، ارزیابی مجدد آزادراه‌ها برای هزینه‌های نگهداری و ردیف اعتباری برای آزادراه‌های در دست مطالعه را از دیگر موضوعات قابل بررسی اعلام کرد.

وی اظهار کرد: نیاز است الحاقیه‌هایی بر اساس قوانین موجود تهیه شود تا سرمایه گذار بتواند سرمایه خود را از بازار سرمایه و از طریق دیگر روش‌های درآمدی بدون نیاز به دولت تامین کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، درآمدزایی خارج از پرداخت‌های دولتی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه آزادراه را موضوع مهمی دانست و گفت: این موضوع با بررسی ظرفیت‌های قانونی موجود قابل پیگیری است.

وی خواستار اولویت بندی موضوعات در کمیته تخصصی شد و گفت: در اولویت اول موضوعاتی باید در نظر گرفته شود که نیازمند اصلاح در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است تا در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مطرح شود. اجرای آیین نامه‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت وتوسعه به عنوان اولویت دوم و اخذ مجوزهای لازم از سوی وزیر راه وشهرسازی در اولویت سوم بررسی شود تا موانع برطرف و این همکاری مستحکم‌تر شود.

برچسب ها: حمل ونقل ، آزاد راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار