مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت : پلاکت سینگل یا فریزیس یک راه اهدای پلاکت است که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری در بیماران سرطانی و پیوند مغز استخوانی کاربرد دارد.

میرزاده مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت : عمر پلاکت ۳ روز است و برای بیماران سرطانی و پیوند مغز استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد گاه خود افراد هنگام مراجعه به سازمان انتقال خون عنوان می‌کند که قصد اهدای پلاکت را دارند و گاهی ما بر اساس نیاز به آن‌ها پیشنهاد می‌دهیم.

وی اضافه کرد: تفاوت اهدای خون با اهدای پلاکت در مدت زمان آن است که اهدای خون معمولی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان می‌برد، اما اهدای پلاکت یک ساعت زمان میبرد در اهدای خون معمولی آقایان هر سه ماه یکبار و خانم‌ها هر چهار ماه یکبار می‌توانند خون اهدا کنند، اما در اهدای پلاکت هر ۴۸ ساعت یکبار هفته‌ای دو بار و حداکثر سالی ۲۴ بار طبق استاندارد‌های جهانی می‌تواند آقایان پلاکت اهدا کند، اما خانم‌ها به دلیل سابقه بارداری امکان اهدای پلاکت تنها را ندارند.

میرزاده بااشاره به اینکه از استان‌های فعال در تولیدپلاکت هستیم گفت: از استان‌های پرمصرف از لحاظ مصرف پلاکت هستیم.

پلاکت به دو طریق توسط سازمان انتقال خون تهیه میشود یکی از طریق اهدای خون کامل از اهدا کننده گرفته می‌شودوروش دوم از طریق اهدای پلاکت سینگل یا روش فریزیس که از اهدا کننده تنها پلاکت گرفته می‌شود که حجم بالا‌تر و تاثیر بیشتر را دارد.

برای دریافت پلاکت از فرآیندی به نام آفرزیس استفاده می‌شود. در طول آفرزیس، اهدا کننده به یک دستگاه خاص متصل می‌شود که این دستگاه پلاکت و برخی از پلاسما‌های خونی را جمع آوری می‌کند و سپس بقیه خون را به اهدا کننده بر می‌گرداند.

پلاسما ممکن است به طور همزمان با اهدای پلاکت جمع آوری شده یا اینکه بدون جمع آوری پلاکت‌ها در طول یک اهدای آفرزیس جمع آوری شود.

بانوان به دلیل داشتن سابقه بارداری امکان اهدای پلاکت را ندارند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.