آقای عابدین خرم در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت گفت: مشکل فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی استان آذربایجان شرقی مشکلی اساسی است که این مشکل در سطح کشور هم وجود دارد و باعث شده است ناوگان حمل و نقل به موضوعی آسیب پذیر تبدیل شود.
وی افزود: ضرورت دارد تمام مسئولان کشور برای حل این مشکل اقدامات لازم را انجام دهند چرا که از طرفی افزایش تعرفهها و مشکلات عوارضی باعث شده کامیون داران و صاحبان خودروهای سنگین فرسوده در وارد کردن خودرو با مشکلات عدیدهای مواجه شوند.
آقای عابدین خرّم ادامه داد: وضع عوارض و تعرفههای سنگین پس از واردات کامیون و دیگر وسایل حمل و نقل در گمرکات، تحمیل بار سنگینی بر دوش شرکتها و رانندگان است لذا باید پیشنهاد روشنی برای تقلیل این عدد به نفع شرکتهای حمل و نقل و رانندگان ارائه کرد.
وی در خصوص مراتب اعتراض صادرکنندگان به تحمیل تعهدات ارزی محصولات با منشا مواد اولیه وارداتی صنایع مستقر در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و مناطق آزاد تاکید کرد: در این خصوص باید کمیته مشترک مابین راهداری، گمرک و شرکتهای حمل و نقل تشکیل شود تا شاهد آماده شدن یک پیشنهاد معقول و قابل اجرا در سطح ملی باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم در این باره گفت: اعتراض واردکنندگان بر این است که واردات ناوگان حمل و نقل، دارای سختی و موانع زیادی است و در این میان پرداخت ۱۰ درصد کرایه حمل نیز علاوه بر زیان به واردکننده، سبب وارد آمدن ضرر به مصرف کننده خواهد شد.
آقای ژائله همچنین خاطرنشان کرد: استان ما فرسودهترین ناوگانهای حمل و نقلی کشور را دارد و عمر برخی کامیونها در آن به بالای ۴۵ سال میرسد که باید در راستای رفع مشکلات موجود در این حوزه تلاش شود.
وی با اشاره به اهمیت ویژه سرمایه گذاری، فعال شدن مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان شرقی را خواستار شد و افزود: در بسیاری از کشورها همچون ترکیه یک مرکز خدمات سرمایه گذاری وجود دارد که با تمام وجود در خدمت سرمایه گذاران بوده و برای کاهش موانع آنان تلاش میکنند.