شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.
در نمایشگاه حمل و نقل امسال چقدر شرکت های دانش بنیان نقش داشتند؟
افندی زاده: ششمین نمایشگاه حمل و نقل از ۲۷ آذر شروع شده و تا ۲۹ آذر ادامه دارد. ۳۱۱ شرکت حمل و نقلی و سازمان های وابسته در این نمایشگاه حضور دارند که از این میان ۹۰ شرکت دانش بنیان هستند.
آخرین دستاوردهای حمل و نقل در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می شود تا از این طریق ارتباط بین صنعت و دانش برقرار شود. تلاش می کنیم از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در صنعت حمل و نقل استفاده کنیم. این شرکت ها محصولات خوبی عرضه کرده اند که جا دارد از آنها حمایت شود.
چه مقدار دانشگاه با حوزه اجرا هماهنگ است؟
افندی زاده :تعامل و هم افزایی دانشگاه و صنعت باید بیشتر شود ،خودباوری محققان باید در صنعت حمل و نقل هم اتفاق بیفتد.
در بحث حمل و نقل، ایمنی واستانداردها اهمیت دارد و نقش سازمان استاندارد هم در این زمینه مهم است تا حلقه مناسبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کند.
مصرف کننده از کالاهای تولید داخل استقبال می کند؟
افندی زاده: مردم و رانندگان می خواهند اطمینان از قطعه پیدا کنند که در مرور زمان به دست می آید. سازمان استاندارد در ایجاد این اطمینان نقش دارد، البته در عملکرد قطعه هم این اطمینان حاصل می شود. تولیدات باید با نگاه کیفیتی انجام شود باید آزمایشات زیادی روی محصولات تولیدی صورت گیرد. اگر این کیفیت حاصل شود قطعا استقبال مردم از آن هم بیشتر می شود.
ما باید رابطه منطقی و ترکیبی بین تولیدات و واردات ایجاد کنیم و با تشکیل کارگروه های تخصصی مشخص کنیم چه میزان تولید داخل داریم و در کدام حوزه ها نیاز به واردات است.
در دنیا هم تمام محصولات را خودشان تولید نمی کنند باید محصولات تولیدی را با توجه به ظرفیت های موجود کشور انتخاب کنیم و کالاهایی که واردات آنها به صرفه تر است شناسایی شود.
یکی از راهبردها افزایش سهم اقتصاد از دریا است، در این بخش سهم ما متناسب با ظرفیت های کشور است؟
افندی زاده: در حوزه بنادر کشور برای جابه جایی ۲۷۰ میلیون تن کالا ظرفیت وجود دارد اما اکنون تنها از ۶۰ درصد از آن استفاده می کنیم. مرزهای دریایی کشور خیلی می تواند به توسعه این بخش کمک کند. بندر چابهار اقیانوسی است اگر سرمایه گذاری در آن انجام دهیم بازدهی بالایی دارد. نیاز است از دریا استفاده کافی ببریم.
در بنادر شمالی و جنوبی از ظرفیت کامل استفاده نمی کنیم می توانیم این ظرفیت را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.
وضعیت حمل و نقل چطور است؟
افندی زاده: باید به دنبال این باشیم که بخش خصوصی با تضمین در صنعت حمل و نقل سرمایه گذاری کند. در احکام دائمی کشور باید موضوع تامین سرمایه گذاری در دستور کار قرار گیرد تا سرمایه گذاران با نگاه دائمی در این بخش حضور داشته باشند.
شبکه ریلی کشور باید کامل شود الان ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور داریم که ۱۲ هزار کیلومتر آن خطوط اصلی است.
مهمترین حلقه های ما کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است. سرمایه کافی در کشور داریم باید این سرمایه را به صنعت حمل و نقل هدایت و بخش خصوصی را وارد صنعت ریلی کنیم.
اگر بنادر به شبکه ریلی متصل شود دارای حمل و نقل ترکیبی می شویم. تمام این موارد در طرح جامع حمل و نقل آورده شده است. الان در وزارت راه و شهرسازی به دنبال تدوین طرح جامع حمل و نقل هستیم که این طرح تا سال ۱۴۰۲ کامل خواهد شد.
سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی بار و مسافر چقدر است؟
افندی زاده: سهم حمل و نقل ریلی در جابه جایی مسافر حدود ۱۰ درصد است که باید افزایش یابد بر این اساس به واگن و لوکوموتیو نیاز داریم.
موضوع دوم بحث جابه جایی بار است. در شبکه های یک خطه ریلی اولویت حمل مسافر است بنابراین باید این شبکه ها دوخطه شوند تا حمل بار ریلی افزایش یابد. ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی ما باید کامل شود.
خطوط ریلی در کجاها باید کامل شود؟
افندی زاده: خط ریلی چابهار-زاهدان و رشت آستارا. از خط رشت-آستارا ۱۶۲ کیلومتر باقی مانده است و منتظر تامین منابع هستیم.
خط چابهار-زاهدان سه قطعه ۱۵۰ کلیومتری مانده است و از دو محور موازی تامین منابع داخلی و سرمایه گذاری خارجی استفاده می کنیم.
در برنامه هفتم توسعه چه کمکی قرار است به کامیون داران شود؟
افندی زاده: کامیون داران مشکلاتی دارند. سالانه ۵۰۰ میلیون تن کالا از طریق حمل و نقل جاده ای در کشور جابه جا می شود و این بخش اهمیت زیادی دارد.
جلساتی تحت عنوان کمیته پایش با وزارت صمت داشتیم. مشکل لاستیک مطرح شده و قرار است این کالا به اندازه کافی وارد شود. قیمت لاستیک هم هر هفته در ستاد تنظیم بازار رصد می شود.
بحث قطعات و لوازم یدکی هم مطرح است که قیمت آن هم باید کنترل شود.
بحث نوسازی ناوگان هم اهمیت دارد. میانگین سن ناوگان جاده ای کشور ۲۰ سال است که هم سوخت بیشتری مصرف می کنند و هم هزینه تعمیرات زیادی دارند و اقدام عاجلی باید در خصوص نوسازی ناوگان انجام شود.
در مورد تسهیلات خرید ناوگان چون قیمت بالاست یک راننده مالک قدرت پرداخت ندارد باید به سمت شرکت محوری برویم یعنی شرکت ها ناوگان بخرند و راننده استخدام کنند. این امر برنامه می خواهد و سرمایه گذار باید علاقمند شود و این کار سود کافی برای او داشته باشد.
توسعه ناوگان یک پروژه ملی است و باید از سودهای بخشی دستگاه ها صرف نظر شود. دولت آن را به عنوان حکم دائمی بیاورد و مجلس هم قانون مناسبی برای اجرا تعیین کند.