۶۸ نقطه دارای گره ترافیکی و حادثه ساز در مشهد شناسایی شده؛ گرههایی که مردم مشهد را این روزها در ترافیک سرسام آور خود اسیر کرده است، به ویژه در ساعتهای عصرگاهی، گره ترافیک آن قدر کور میشود و موضوع تا جایی ادامه مییابد که هر از گاهی صدای مدیران شهری نیز در برخی محافل از این گرههای ترافیکی بلند میشود.
سرهنگ عابدینی رئیس پلیس راهور مشهد گفت: درباره طرحهای مدنظر برای رفع مشکلات ترافیکی از نقاط کور و حادثه ساز به خراسان رضوی گفت: پلیس راهور چندین طرح را برای گره گشایی از ترافیک شهر مشهد در دستور کار خود قرار داده است.
او با بیان این که چندین نقطه با گره ترافیکی و حادثه ساز در مشهد شناسایی شده است، افزود: ۶۸ نقطه را به شهرداری پیشنهاد دادیم که از این تعداد گره گشایی از ۳۴ نقطه برای امسال مصوب شده تا اجرایی شود، البته امیدواریم تا پایان سال گره گشایی از این نقاط محقق شود و به نتیجه برسد! گره گشایی از بقیه نقاط نیز برای سال آینده پیش بینی شده است.
منبتی معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز درباره نقاط دارای گره ترافیکی در مشهد گفت: در این خصوص سازمان ترافیک و هیئت مدیره آن برای نقاطی که ترافیک زیادی دارند، اظهارنظر میکنند، هر اقدامی که به منظور کاهش ترافیک انجام شود در این هیئت مدیره تصمیم گیری میشود.
او با بیان این که کاهش ترافیک در نقاط یاد شده منوط به تامین اعتبار است، افزود: ما برای کاهش ترافیک در نقاطی که با گره ترافیک مواجه هستند با اصلاح هندسی در حال اجرای کار هستیم.
گرههایی که دیگر کور شده است!
سمیعی مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد گفت:آن چیزی که پلیس راهور اعلام کرده نقاطی است که گره ترافیکی دارد، الزاما این گرهها قابل بازگشایی نیست.
او با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تردد روزانه خودروهای شخصی نسبت به قبل از کرونا در مشهد افزود: بعد از کرونا رفتارهای مردم در جابه جایی تغییر کرده به نحوی که در مشهد بعد از دوران کرونا ترددهای روزانه با خودروی شخصی ۴۰ درصد افزایش یافته است و این بر گره ترافیکی به ویژه در زمانهای خاص دامن میزند.
مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که محدوده میدان قائم (عج) تا میدان آزادی و صد متری یکی از گرههای ترافیکی مشهد است، ادامه داد: در این نقاط حجم تردد و تقاضا بیشتر از ظرفیت آن هاست، یا باید معبری جدید احداث شود که در طرح تفصیلی نیست، پوستهای هم وجود ندارد که بخواهیم کار خاصی انجام دهیم، از طرفی متاسفانه امکان تعریض هم وجود ندارد، همچنین آیا برای ترافیک احمدآباد میتوان کاری انجام داد؟ خیر، چون همیشه شلوغ است، اما اگر با اصلاح هندسی و برطرف کردن ایرادها بتوانیم ترافیک را در هر نقطهای که گره ترافیکی دارد، روان کنیم، این کار را انجام میدهیم.
اصلاح ۳۰ نقطه حادثه ساز در مشهد در دستور کار سازمان ترافیک
سمیعی با اشاره به اینکه «برای برخی از نقاط با گره ترافیکی که پلیس اعلام کرده واقعا نمیتوان کاری انجام داد»، بیان کرد: از میان نقاط حادثه خیز، ۳۰ نقطه برای اصلاح در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم رفع خطر کنیم، طرحهای این ۳۰ نقطه آماده شده و به مرحله اجرا رسیده است.
او در پاسخ به این سوال که آیا با اصلاح هندسی ۳۰ نقطه، گره ترافیکی هم باز میشود؟ تصریح کرد: الزاما نمیتوان گفت که گره ترافیکی باز میشود، اما با اصلاح هندسی میتوان ترافیک را روانتر کرد، به هر حال در کلان شهرها در ساعتهای اوج تردد با ترافیک روبه رو هستیم.
مدیر عامل سازمان ترافیک شهرداری مشهد توسعه شبکه حمل و نقل عمومی تاکید کرد: خیلی از نقاط در شهر هستند که نمیتوان برای گره ترافیکی آن کاری انجام داد، هم اکنون آمار دقیقی ندارم، اما نقاطی که قابل اصلاح هستند طرحهای آنها آماده شده و به مرحله اجرا رسیده است.
توقف غیرمجاز در ایستگاههای تخلیه بار از دلایل ایجاد گرههای ترافیکی
جعفر شمس مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار درون شهری شهرداری مشهد گفت: خودروهای شخصی بدون توجه به تابلوهای نصب شده در ایستگاهها، اقدام به توقف در این نقاط میکنند و خودروهای باری ناچار هستند برای تخلیه و بارگیری بهصورت دوبله توقف کنند که همین موضوع علاوه بر این که حوادث رانندگی را رقم میزند، موجب ایجاد ترافیک و مشکلات مربوط به آن میشود.
او با تاکید بر این که توقف غیرمجاز در ایستگاههای تخلیه بار موجب ایجاد گرههای ترافیکی و اختلال در جابهجایی بار و کالا میشود که برای رفع این مشکل باید برنامهریزی شود، افزود: این تخلف یکی از پرتکرارترین جرایم حوزه حملونقل بار است که بهصورت مستمر توسط گشتهای نظارت و بازرسی سازمان با همکاری پلیس راهور رصد میشود و متخلفان اعمال قانون میشوند. در شهر مشهد ۳۰ گشت بازرسی داریم که وظایف متعددی دارند، یکی از وظایف آنها کنترل ایستگاههای تخلیه بار است. در شهر ۱۰۰ هزار خودروی حمل بار تردد میکند که قطعا زمان تخلیه بار، خودروهای سواری مشکل ایجاد میکنند، به عنوان مثال، در خیابان سعدی یا میدان ۱۷ شهریور که مراکز عمده خرید و تخلیه بار است با پارک خودروهای شخصی در محل تخلیه بار همیشه گرههای ترافیکی ایجاد میشود که برای حل این مشکل و اعمال قانون باید به سمت هوشمندسازی برویم.