مراسم آیینی شب یلدا (چله شو)، امسال علاوه بر خانه‌های گیلانیان در بیش از ۱۵۰ واحد بومگردی استان برگزار می‌شود.

«شب یلدا» یک جشن قدیمی و سنت کهن ایرانی است که از گذشته تاکنون در طولانی‌ترین شب سال برگزار می‌شود.

مراسم آیینی «چله شو» در گیلان نیز هر ساله با شب نشینی و دورهمی‌های خانوادگی اجرا می‌شود.

مردمان شهر‌ها و روستا‌های استان گیلان برای این شب آداب و رسوم خاص فرهنگ خود را دارند.

این محفل شبانه معمولا با قصه‌گویی بزرگان خانواده و همچنین فال گرفتن با دیوان حافظ و خوردن میوه‌های مختلف به ویژه انار و هندوانه همراه است.

در جشن شب یلدای گیلانی ها؛ میوه‌ها و مرکبات دیگری چون پرتقال، نارنگی، سیب، خرمالو، گلابی، کدو، لبو و ازگیل و آجیل و تنقلات مخصوصی از جمله مغز پسته، بادام، گردو، فندق، توت و انجیر خشک، گندم، تخمه هندوانه، برنج برشته و شاهدانه هم استفاده می‌شود.

«شب یلدا»، بهانه‌ای برای دورهمی‌های خانوادگی

شب یلدا، نماد نشاط اجتماعی مردم ایران

اسدالله عباسی، استاندار گیلان با بیان اینکه پاسداشت شب یلدا به عنوان میراث ناملموس چندملیتی و انتقال آداب و رسوم آن به نسل حال و آینده ارزشمند است، گفت: «شب یلدا» نماد نشاط اجتماعی مردم ایران و نیز «چله شو» سنبل عشق و احترام گیلانیان، حول محور خانواده است.

او افزود: مردم در کنار ایام عید باستانی نوروز، در شب یلدا با صله رحم و دید و بازدید از بزرگان خانواده و به جا آوردن آداب و رسوم گذشتگان شور و نشاط خود را حول محور خانواده و عشق و احترام به هم به نمایش می‌گذارند.

«شب یلدا»، بهانه‌ای برای دورهمی‌های خانوادگی

استاندار تصریح کرد: گیلان مهد فرهنگ و هنر است و در تلاشیم در حوزه‌های مختلف و در مناطق و شهرستان‌های استان، مراسم «چله شو» به عنوان آیینی ارزشمند نسل به نسل منتقل شود.

برگزاری مراسم آیینی «چله شو» در ۱۵۰ واحد بومگردی گیلان

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان نیز گفت: به مناسبت پاسداشت ثبت جهانی «شب یلدا» به عنوان میراث ناملموس چند ملیتی ایران و افغانستان در فهرست آثار یونسکو، مراسم آیینی «چله شو» امسال در بیش از ۱۵۰ اقامتگاه بومگردی این استان برگزار می‌شود.

او افزود: این آیین در تمام تأسیسات گردشگری گیلان به ویژه در واحد‌های بومگردی استان به عنوان متولیان احیای فرهنگ، سنت و آیین قدیمی اجرا می‌شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، در مراسم شب یلدای واحد‌های بومگردی؛ شب نشینی، حافظ خوانی و برپایی موسیقی سنتی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان انجام می‌شود.

جهانی همچنین تصریح کرد: این مراسم به صورت زنده از شبکه باران پخش خواهد شد.

آیین‌های شب چله در گیلان

آیین‌های شب چله در گیلان با شماره ثبت ۱۰۰۵ در تاریخ ۱۳۹۱/۱۱/۰۴ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور قرار گرفته است.

آیین «شب یلدا» همچنین در هفدهمین کمیته پاسداری بین الدولی از میراث فرهنگی ناملموس از تاریخ ۶ الی ۱۲ آذر ماه امسال در مراکش با تأیید اکثریت اعضا ثبت جهانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.