در مراسمی نمادین افتتاحیه توزیع تجهیزات اتاق بهداشت ۱۲۰ مدرسه استان کردستان با حضور مسئولان استانی برگزار شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان در مراسم نمادین افتتاحیه تجهیز ۱۲۰ اتاق بهداشت مدارس استان که در سالن ورزشی استاد پژوهش بهاران برگزار شد با بیان اینکه در دولت سیزدهم و سیاست‌های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش، نگاه تمام ساحتی به همه حوزه‌ها وجود دارد، تربیت شهروند مطلوب را هدف غایی سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: یکی از حوزه‌هایی که مورد توجه وزارت است، تربیت بدنی و سلامت می‌باشد.

افشین خوش گوار با اشاره به برنامه‌های این حوزه در بخش تربیت بدنی و سلامت، گفت: در بخش سلامت، مبلغ یک میلیارد تومان برای ایجاد اتاق بهداشت در سال تحصیلی جاری اختصاص یافته است و از این محل ۱۲۰ اتاق بهداشت مدارس استان تجهیز می‌شود.

او افزود: اتاق بهداشت مدارس محیطی مناسب برای مراقبین سلامت به منظور انجام وظایف و آموزش و غربالگری دانش آموزان است.

آموزش و پرورش زیر بنای توسعه کشور است

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه این مراسم  به اهمیت سلامت در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: اگر سلامت نباشد، توسعه، عمران و پیشرفت نیز اتفاق نمی‌افتاد.

ماموستا فایق رستمی با تاکید بر ضرورت توجه دولت به مقوله علم آموزی و سلامت و تقویت زیر ساخت‌های آن، اظهار داشت: آموزش و پرورش زیر بنای توسعه کشور است و سلامت جامعه با ورزش و بهداشت میسر می‌شود.

او با اشاره به ضرورت رعایت نظافت و بهداشت از منظر اسلام، گفت: داروخانه شرع با ذره بین قرآن و سنت، اهمیت این موضوع را روشن کرده است.

رستمی تجهیز اتاق‌های بهداشتی مدارس را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و گفت: به واسطه تلاش مجموعه کادر درمانی و اهتمام مسئولان علیرغم تداوم کرونا در کشور‌های بزرگ، این بیماری در کشور ریشه کن شده است.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری به اصول بهداشتی از منظر اسلام و توصیه بهداشتی پیامبر اکرم (ص) نیز اشاره کرد و تاکید بر استحمام، شستشوی بخش‌هایی از اعضای بدن در وضو، مسواک دندان، کوتاه کردن مو و ناخن، طهارت و پاکی، حرام بودن خوردن گوشت خوک، مردار، خون، حیوانات درنده، شراب، مسکرات، نهی از پر خوری، فواید روزه، غسل، مداوای بدن، قرنطینه و ... از اهم این موارد بر شمرد.

اختصاص ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید مهمات سلامتی دانش آموزان

 معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با استقبال از رویکرد جدید و سلامت محور آموزش و پرورش، گفت: بدون همکاری بین بخشی و مشارکت مردمی کار پیش نمی‌رود و موفقیت کشور‌ها در این حوزه، بواسطه مشارکت مردمی است.

ذکایی با اشاره به سابقه مشارکت‌های مردمی در جهان و کشور خودمان و عملی شدن این تئوری، تقویت مشارکت‌های مردمی در حوزه سلامت و پیشگیری را سرمایه گذاری دانست و گفت: نقش و مشارکت مدارس و دانش آموزان در اجرای برنامه‌ها دارای اهمیت است که باید تداوم داشته و محور مشارکت در ساختار و فرایند تقویت شود.

او از اختصاص مبلغ دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای خرید مکمل شامل قرص‌های آهن و ویتامین D با اولویت توزیع در بین جامعه هدف و دانش آموزان خبر داد و گفت: مدارس با هماهنگی شبکه‌های بهداشت شهرستان‌ها می‌توانند نسبت به دریافت و توزیع آن در بین دانش آموزان اقدام کنند.

ذکایی با بیان اینکه مبلغ یک میلیارد تومان نیز برای تامین وارنیش فلوراید اختصاص داده شده است، تهیه شامپو برای جلوگیری و مبارزه با گسترش شپش موی سر و معاینه کودکان را از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که پوشش ۴۵ درصدی معاینات ارتقا داشته باشد.

او در پایان گفت: با همکاری و وفاق، اقدامات مشترک پیگیری و دانشگاه برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی آمادگی دارد.

گفتنی است؛ اقلام تهیه شده برای تجهیز اتاق بهداشت مدارس شامل؛ یکدستگاه تخت معاینه، ترالی پانسمان، دستگاه سنجش قند خون، فشار سنج، تب سنج، جعبه کمک‌های اولیه و دیگر وسایل مورد نیاز می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار