کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: عدم صرف صبحانه یکی از مهمترین اختلالاتی است که می‌تواند منجر به بی‌حالی ناشی از افت زودهنگام انرژی در کودکان شود.

فتح‌الله عالی‌پور با اشاره به اینکه کمبود مواد مغذی در هر دوره‌ای از رشد، آثار مخربی بر سلامت جسمی و فکری فرزند برجای می‌گذارد، اظهار داشت: داشتن تغذیه مطلوب از مهمترین م‍ؤلفه‌های موثر بر رشد و تکامل جسمی و رفتاری فرزندان است.

وی اضافه کرد: در فصل مدارس اختلالاتی در تغذیه کودکان ایجاد و در صورت برطرف نشدن، مشکلات متعددی گریبان‌گیر آن‌ها می‌شود.

عالی‌پور یکی از مهمترین اختلالات را عدم صرف وعده صبحانه به‌ویژه در دانش‌آموزان دبستانی عنوان کرد و اظهار داشت: سال‌هایی که کودک در مقطع ابتدایی می‌گذراند از نظر تغذیه دوران بسیار مهمی است، زیرا با اینکه سرعت رشد در این دوران کمتر از سال‌های قبل است، اما بر میزان رشد فرد در دوران نوجوانی و بلوغ تاثیر زیادی می‌گذارد.  


بیشتر بخوانید


وی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که صبحانه میل نمی‌کنند با اختلال در یادگیری مواجه خواهند شد، تصریح کرد: تحریک‌پذیری، حواس‌پرتی و بی‌حالی ناشی از افت زودهنگام انرژی از تبعات دیگر عدم مصرف صبحانه در کودکان است.  

عالی پور در خصوص کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، گفت: این افراد اگر شب گذشته نیز شام کافی نخورده باشند، پس از گذشت ساعات کمی از روز به دلیل افت قند خون با گرسنگی موقت و کمبود انرژی مواجه می‌شوند که در این حالت قدرت حل مسائل فکری مثل ریاضی به شدت کاهش می‌یابد.

وی افزود: باید صبحانه را برای کودک به صورت جذاب و متنوع آماده کرد، در کنار او سر سفره حاضر شد و به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که دانش‌آموز نگران دیر رسیدن به مدرسه نباشد.  

عالی پور ادامه داد: شیر، نان سبوس‌دار که غنی از فیبر و ویتامین‌های گروه B است، پنیر و گردو، عسل طبیعی، تخم مرغ و... از جمله مواد غذایی است که وجودشان در وعده صبحانه دانش‌آموزان مفید است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار