۲۰۶ کیلومتر از کانال‌های شبکه آبیاری و زهکشی مغان لایروبی شد

مدیر امور منابع آب مغان از لایروبی ۲۰۶ کیلومتر از کانال‌های شبکه آبیاری و زهکشی مغان در سال جاری خبر داد.

اصغر احمدنژاد گفت: از ابتدای سال جاری ۲۰۶ کیلوکتر از شبکه آبیاری مغان لایروبی شده و لایروبی ۲۰ کیلومتر دیگر از شبکه آبیاری و زهکشی مغان هم در دست اجرا است که با تامین اعتبار لازم در زمان مقرر عملیات آن شبه اتمام می‌رسد.

مدیر امور منابع آب مغان ادامه داد: بدلیل سپری شدن عمر مفید شبکه آبیاری مغان، لایروبی مداوم این شبکه گسترده همواره یکی از اولویت‌های حوزه بهره‌برداری و زهکشی مدیریت امور منابع آب مغان بوده است.

احمدنژاد با اشاره به تاثیرات لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها در تامین ظرفیت کانال‌ها، افزایش سرعت، کارایی، کاهش تلفات آب و تسهیل در خدمات‌رسانی به کشاورزان گفت: همه ساله بدلیل عوامل طبیعی و زیست محیطی و برخی عوامل غیراصولی و همچنین رویش نی و علف و انباشته شدن رسوبات در داخل کانال‌ها و زهکش‌ها که باعث کاهش راندمان و بهره‌برداری از شبکه آبیاری می‌شود، لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه لایروبی کانال‌ها و زهکش‌ها یکی از عوامل مهم در پیشگیری از اختلال در موضوع آبرسانی به زارعان تحت اشتراک شبکه است، افزود: زارعان منطقه باید در طرح‌های پاکسازی کانال‌ها مشارکت کرده و از ریختن زباله به کانال‌های واقع در محدوده مسکونی خودداری کنند.

مدیر امور منابع آب مغان با بیان اینکه بازسازی ۲ زیر آبگذر (کالورت) در شبکه مغان انجام می‌شود، افزود: برای بازسازی این ۲ زیر آب‌گذر هفت میلیارد ریال هزینه می‌شود و پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده عملیات این ۲ زیر آب‌گذر تکمیل شود.

احمدنژاد بیان کرد: اصلاح ۱۶ زیر آبگذر در شبکه مغان قابل اجرا بوده و مقرر است هر سال چهار زیر آبگذر در این منطقه اجرا می‌شود.

او با تشریح وضعیت منابع آبی و ذخایر آب در سد‌های بالادست افزود: با برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های انجام شده امسال حجم سد ارس به ۵۶۹ میلیون مترمکعب رسیده که مشابه سال قبل ۴۵۳ میلیون مترمکعب بوده است که امیدوار هستم زارعین زحمتکش با رعایت الگوی کشت و پرهیز از محصولات پر آب بر ما را در مدیریت مصرف منابع آبی سال پیش رو یاری کنند.

مدیر امور منابع آب مغان همچنین گفت: سیاست ذخیره سازی را در دستور کار داریم و حداکثر ذخیره سازی را داریم تا در ماه‌های پیش رو مشکلی نداشته باشیم.

احمدنژاد افزود: با توجه به قدمت پروژه‌های آبی که حدود ۴۰ سال است، نیاز است از محل مدیریت بحران هم منابعی برای این طرح‌ها اختصاص یابد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.