رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برای بهره مندی بخش‌های اجرایی کشاورزی از تحقیقات بایستی پژوهش‌های ما کاربردی و تقاضا محورشود.

مجتبی دهقان پور در آئین تجلیل از محققان و پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان با تاکید بر اینکه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج از ارکان جهاد کشاورزی است، گفت: امروزه بخش تحقیقات باید در کنار بخش اجرایی باشد و موفقیت تحقیقات در گرو نقش داشتن آن در مسئله یابی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بخش تحقیقات در مسئله یابی و مسئله گشایی در جهاد کشاورزی فارس مورد توجه ویژه قرار دارد و روش انجام کار، تحلیل داده‌ها و نتیجه گیری در کار‌های تحقیقاتی باید مورد توجه باشند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در انجام طرح‌های تحقیقاتی تهیه یک خلاصه اجرایی طرح برای بهره مندی بخش‌های اجرایی می‌تواند سودمند و اثر گذار باشد، گفت: برای این کار باید خروجی تحقیقات ساده سازی شده باشد و برای گروه مخاطبان قابل فهم باشند و لازم است تا پژوهش‌های ما کاربردی و تقاضا محور شوند و در حوزه کشاورزی این امر بسیار مهم است.

او با تاکید بر پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور گفت: شیوع عارضه زوال مرکبات که در مناطق جهرم، قیروکارزین، افزر و باروس شایع شده است نیازمند این است که تحقیقات به این سمت و سو سوق یابد تا کاربردی و تقاضا محور باشد.

به گفته دهقان‌پور، در زمان حاضر این ظرفیت وجود دارد که تولیدکنندگان در تحقیقات مشارکتی با جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی شرکت کنند و مزرعه خود را برای تحقیقات مختلف در اختیار قرار دهند تا بخشی از مشکلات رفع شود.

او با بیان اجرای الگوی کشت در استان گفت: از ابتدای امسال بحث الگوی کشت را با ۲۵۰۰ نفر ساعت نشست تخصصی دنبال کرده ایم تا این طرح نهایی شده است و امیدواریم در دشت قادرآباد مادر سلیمان این الگوی کشت با مشارکت کشاورزان اجرایی شود که می‌تواند میزان مصرف ۴۵ میلیون متر مکعبی آب را به ۳۶ میلیون متر مکعب کاهش دهد.

دهقان پور، افزایش تنوع کشت از ۱۲ گونه به ۱۸ گونه و افزایش درآمد کشاورزان از ۱۹۷ میلیارد تومان به ۲۰۶ میلیارد تومان را از دیگر خروجی‌های متصور برای اجرای طرح الگوی کشت در دشت قادرآباد مادر سیلمان دانست.

او گفت: دفتر ارتباط با مراکز علمی و دانشگاه در جهاد کشاورزی فارس راه اندازی شده است همچنین اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز هم در جهاد کشاورزی استان تشکیل شده تا ماحصل ایده‌های تحقیقاتی اجرایی شود.

دهقان پور یکی از الزامات الگوی کشت را بحث کشت قراردادی دانست و گفت: از مجموع ۴۰۰ هزار هکتار کشت قراردادی کشور ۱۰۱ هزار هکتار متعلق به استان فارس است و در بحث کشاورزی باید پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار مباحث اقتصادی داشته باشیم تا به توسعه پایدار دست یابیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.