کهگیلویه و بویراحمد چقدر آمادگی امدادرسانی هنگام زلزله را دارد؟

پنجم دی ماه هر سال که روز ایمنی در برابر زلزله در تقویم نام گذاری شده زمان مناسبی برای بررسی زیرساخت‌های استانی زلزله خیز مانند کهگیلویه و بویراحمد است تا وضعیت امدادرسانی در این سرزمینی که تجربه زمین لرزه ۵.۶ ریشتری را دارد مشخص شود.

بر اساس نظرات کارشناسان، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بافت‌های مسکونی غیرایمن و قرار داشتن روی گسل زلزله مستعد تخریب‌های گسترده هنگام بروز زمین لرزه است به همین دلیل نیاز است تا همه امکانات امداد و نجات در این بخش از کشورمان مانند سایر نقاط فراهم شود که البته استان بخشی از امکانات برای تحقق این مهم را دارد، اما از وجود بعضی زیرساخت‌های دیگر محروم می‌باشد.

پایگاه‌های امداد و نجات و مجهز کردن این مراکز به تجهیزات خودرویی، اختصاص امکانات بیمارستان صحرایی، نیرو‌های متخصص و برنامه ریزی به منظور آموزش شهروندان از امکانات موجود برای امدادرسانی به هنگام بروز حوادثی، چون زلزله در کهگیلویه و بویراحمد است.

اما نبودن سوله‌های مدیریت بحران در برخی نقاط و آشیانه فرود بالگرد در بیمارستان‌های بزرگ کهگیلویه و بویراحمد، بی توجهی به ساخت و ساز‌های مسکونی در برخی موارد از جمله کاستی‌های امدادرسانی به وقت زلزله در این استان است.

افزایش زیرساخت‌های امدادرسانی

وجود زیرساخت‌های امدادرسانی از امکاناتی است که ارزش آن در هنگام وقوع بحران مشخص می‌شود به همین دلیل دولت سیزدهم تلاش کرده امکانات مذکور در استان را تقویت کند تا شرایط بهتری به منظور امداد و نجات آسیب دیدگان احتمالی فراهم شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۲ پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار در استان فعالیت دارد که از این تعداد ۲ پایگاه امداد و نجات در جاده‌های پاتاوه به کهگیلویه و مارگون به زیلایی امسال بهره برداری شده است.

کاظم فلاح دوست بیان کرد: همچنین پایگاه سیار امداد و نجات منطقه چنار در هفته آینده راه اندازی می‌شود.

فلاح دوست با اشاره به اهمیت وجود اداره هلال احمر برای خدمات رسانی بهتر هنگام بروز حوادثی، چون زلزله در همه مناطق استان خاطرنشان کرد: ۲ شعبه هلال احمر در مناطق مارگون و لنده به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ۲۵ دستگاه آمبولانس، ست نجات و ۳۰۰ امدادگر آماده و آموزش دیده در استان برای امدادرسانی به وقت حوادثی مانند زلزله آماده خدمات رسانی است.

وی عنوان کرد:این شعب ظرف یک ماه آینده بهره برداری می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال همچنین با اختصاص پنج دستگاه چادر ویژه بیمارستان صحرایی سیار سریع الاستقرار، جمعیت هلال احمر این استان به شبکه مجهز امکانات برپایی سریع بیمارستان سیار در شرایط بروز بلایا و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی کشور پیوست.

وی بیان کرد: این چادر‌ها با ۲۵۰ متر مساحت در شرایط بحرانی مجهز به اتاق تریاژ، اقدامات اولیه پزشکی با حضور پزشک عمومی، جراح، بیهوشی و تکنسین اتاق عمل، پرستار، طب اورژانس است.

فلاحی دوست تصریح کرد: آذر ماه امسال دوره آموزشی نیرو‌های تخصصی در راستای نصب و برپایی چادر‌های بیمارستان صحرایی با حضور ۳۰ نفر از امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر استان و شهرستان‌ها برگزار شد.

فلاحی دوست با اشاره به شرایط خاص و توپوگرافی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تیم‌های آموزش دیده و تخصصی BHCU (بهداشت و درمان اضطراری) و RDH (بیمارستان صحرایی) بصورت آماده باش کامل هستند.

از آنجا که در کنار وجود زیرساخت‌ها آموزش‌های همگانی برای مواجه با زمان زلزله ضرورت دارد هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های آموزشی و آموزشی مختلفی در دستور کار دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد از برنامه ریزی برای برگزاری مانور زلزله همزمان با روز پنجم دی ماه در دستگاه‌های اداری، مدارس، مسکونی خبر داد و افزود: مانور آمادگی در برابر زلزله یاسوج مرکز استان در منطقه مسکن مهر برگزار می‌شود.

فلاح دوست تاکید کرد:هم اکنون آموزش‌های امداد و نجات در رشته‌های مختلف از جمله کمک‌های اولیه، پیش بیمارستانی، حمایت‌های روانی، آموزش‌های تخصصی به متقاضیان آموزش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: علاقه‌مندان به فراگیری دوره‌های آموزشی مذکور که زیر ۳۵ سال سن دارند در سامانه جوانان و افراد بالای ۳۵ سال در سامانه داوطلبان نام نویسی کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت آموزش از دوران کودکی گفت: امسال آموزش طرح ملی دادرس (دانش آموزان آماده در روز‌های سخت) در ۱۰۰ مدرسه استان برگزار می‌شود.

فلاح دوست اظهار افزود: هدف از اجرای این طرح ملی آشنایی هر چه بیشتر دانش آموزان برای آمادگی لازم و مقابله بهتر با بحران ها، افزایش سطح ایمنی و کاهش خطرپذیری و پیامد‌های ناشی از وقوع انواع حوادث پیش بینی نشده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دانش آموزان شرکت کننده از کهگیلویه و بویراحمد در این طرح ملی مهارت‌های هشت گانه شامل پناه گیری و خروج اضطراری، اطفای حریق، حمل مصدوم، احیای قلبی و ریوی، چادر زنی، شکسته بندی و آتل بندی، پانسمان و بانداژ و ارزیابی حیاتی پایه را فرامی گیرند.

وی ابراز داشت: اجرای این طرح ملی در کهگیلویه و بویراحمد و دیگر استان‌ها در راستای ارتقای روزافزون سطح آگاهی و توان امدادی دانش آموزان پسر و دختر مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم، ترویج فرهنگ ایمنی و نهادینه شدن فرهنگ خودامدادی بین آنان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:پنج سالن مدیریت بحران برای مواقع ضروری در شهر‌های کوچک استان در دست ساخت است.

علیرضا نیکروز تاکید کرد: این سالن‌ها در شهر‌های باشت، چرام، سی سخت، دیشموک و مارگون با اعتبار اولیه ۱۰ میلیارد تومان در دست ساخت است.

وی مخاطرات خاص هر منطقه در حال شناسایی و مستندسازی است تا بتوان برای پیشگیری از آن اقدامات لازم را به کار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: هم اکنون عملیات اجرایی این طرح‌ها در شهرستان‌ها گچساران، سی سخت، کهگیلویه و بهمئی با پیشرفت چشمگیری در دست اجراست.

شهابی نسب بیان کرد: همچنین امسال مجوز ساخت یک باب سالن‌های چند منظوره مدیریت بحران در استان صادر شده است.

وی گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها تعداد سالن‌های چند منظوره مدیریت بحران در استان به ۱۳ مورد خواهد رسید.

تجربه زلزله ۵.۶ ریشتری شهر‌های یاسوج و سی سخت در سال ۱۳۹۹ و روز شمار زیادی زلزله در شهرستان نفتخیز گچساران ضرورت نیاز تقویت زیرساخت‌های به ویژه ساختمان مرکزی فوریت‌های پزشکی استان را بیشتر کرده است.

کاظم فلاح دوست، مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد ایجاد آشیانه فرود بالگرد در همه بیمارستان‌های بزرگ استان از ضرورت‌هایی است که جای آن در برخی مناطق خالی است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص کمبود‌های امدادرسانی هنگام حوادثی، چون زلزله تاکید کرد: کمبود فضای ستادی از دیگر کمبود‌های فوریت‌های پزشکی استان است.

وحدت نژاد تاکید کرد: ساختمان کنونی ستاد مرکزی فوریت‌های پزشکی استان که محل استقرار نیرو‌های اداری، مرکز پیام و سایر بخش‌های فعال در اورژانس است پاسخگوی نیاز‌های موجود نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این فضا برای مدیریت زمان بحران باید مورد استفاده قرار گیرد نیاز است تا ساختمان جدیدی احداث شود.

وحدت نژاد افزود: ساماندهی تجهیزات مرتبط با بحران، تجهیزات بیمارستان صحرایی و محل امن برای انبار پشتیبانی، از دیگر نیاز‌های اورژانس استان است.

سرپرست معاونت شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: کم توجهی به ضوابط و مقررات شهرسازی در مجتمع‌ها مسکونی از سوی مجریان و مالکان مانند رعایت نکردن سطح اشغال ارتفاع ساختمان نسبت به عرض معبر، رعایت نکردن نسبت فضای باز در آینده علاوه بر اینکه سبب تنزل کیفیت زندگی ساکنان، نقض حقوق شهروندی همچون اشرافیت، سایه اندازی و محروم شدن از نور طبیعی می‌شود، امکان انجام عملیات امداد و نجات از سوی دستگاه‌های خدمات رسان هنگام بروز زلزله را به حداقل می‌رساند.

صادق امیران تاکید کرد رعایت ارتفاع ساختمان، سطح اشغال و همچنین محل استقرار آن براساس ضوابط طرح تفصیلی مصوب از مهمترین اصول شهرسازی است و باید در ساخت ساختمان‌های چند طبقه در شهر یاسوج از سوی مجریان مورد توجه باشد، اما این مهم به شدت مغفول مانده است.

وی تصریح کرد: رعایت فضای باز در ساختمان بلندمرتبه به میزان ۲۵ مترمربع به ازای هر واحد مسکونی براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران یکی از مهمترین الزاماتی بوده که باید در احداث ساختمان‌های چند طبقه مورد توجه قرار گیرد، اما این مهم در یاسوج رعایت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: گسل‌های زلزله به طور دقیق در نقشه پهنه بندی تراکمی شهر یاسوج دیده شده و برنامه ریزی لازم جهت پیشگیری از احداث ساختمان‌های بلند مرتبه در حریم این گسل‌ها انجام شده است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت:یکهزار و ۵۶ هکتار بافت فرسوده در شهر‌های مختلف استان تعیین حریم شده که نوسازی این واحد‌های مسکونی از برنامه‌های دولت برای پیشگیری خطرات احتمالی هنگام بروز زلزله است.

بدخشان اضافه کرد: یاسوج ۲۵۶، دوگنبدان ۱۶۴، دهدشت ۱۶۲، چرام ۱۰۶، لیکک ۹۹، لنده۷۰، سی سخت ۳۲، باشت ۳۴ و سوق ۳۷ هکتار بافت فرسوده شهری دارد و همچنین ۸۷۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در مرکز استان و ۳۰۰ هکتار در شهر دوگنبدان شناسایی شده است.

از آنجا که وجود سازه‌های ناایمن و ناپایدار بافت‌های فرسوده از سویی و تنگ بودن معابر این مناطق خدمات رسانی در هنگام وقوع حوادث غیرطبیعی را سخت می‌کند، دولت با برنامه ریزی برای نوسازی این واحد‌های مسکونی در صدد است تا میزان خطرات احتمالی را کاهش دهد که البته تحقق این امر نیازمند تلاش شهروندان ساکنان مناطق مذکور است.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید:احیای بافت‌های فرسوده در شهر‌های بزرگ استان به ویژه یاسوج، دوگنبدان و یاسوج با پرداخت تسهیلات بانکی و اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در دستور کار است و در شهر‌های کوچک نیز وام‌های بانکی و قیر رایگان اختصاص می‌یابد.

علی کاظم بدخشان تصریح کرد: برای بازسازی هر یک از واحد‌های مسکونی بافت فرسوده مناطق شهری کهگیلویه و بویراحمد ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان از این میزان یک سال بعد باید پرداخت شود و ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله پرداخت می‌شود.

معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: افزایش میزان وام‌های بافت‌های فرسوده استان تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۲۰ ساله نیز به شورای پول واعتبار پیشنهاد شده است.

وی بیان کرد: ۲ هزار مورد تسهیلات بانکی نوسازی بافت‌های مناطق شهری به استان ابلاغ شده و آماده پرداخت این وام‌ها به متقاضیان هستیم.

بدخشان ابراز داشت: صاحبان ۳۷۰ واحد از خانه‌های واقع در بافت‌های فرسوده کهگیلویه و بویراحمد برای نوسازی واحد‌های مسکونی به بانک‌های عامل معرفی شده که تاکنون ۸۴ واحد منجر به قرارداد شده است.

منبع ایرنا

برچسب ها: زلزله ، راه و شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.