یکی از معضلات بخش هوایی کشور، تاخیرات پرواز ایرلاین ها است که می تواند برای بسیاری از مسافران دردسرساز باشد. دستورالعمل حقوق مسافران در بخش هوایی چند سالی تغییر نکرده بود که همین امر باعث سوء استفاده برخی از ایرلاین ها شده به طوری که میزان تاخیرات پرواز در برخی مواقع به بیش از ۱۰ تا ۱۲ ساعت هم می رسید.
اخیرا از دستورالعمل جدید حقوق مسافر توسط سازمان هواپیمایی کشور رونمایی شده که به گفته بسیاری از مسئولان بخش هوایی این دستور العمل به نفع مسافران خواهد بود.
پیش از این بسیاری از مسافران اعتراضاتی درباره تاخیر پروازهای ایرلاینها داشتند و از اینکه شرکت های هواپیمایی تاخیرات را به موقع اعلام نکرده و یا در صورت لغو و کنسلی بلیت پروازها، مبالغ بلیتها به مسافران استرداد نمیشد، گلهمند بودند. از سوی دیگر برخورد نامناسب ایرلاینها و یا گران فروشی در پیک سفرها از جمله مشکلاتی بود که مسافران پروازهای داخلی همواره با آن مواجه می شدند.
در جدیدترین آمار از تاخیرات ایرلاینها که توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور منتشر شده نام ۲۰ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که در آبان ماه سال ۱۴۰۱، مجموعا ۱۳ هزار و ۷۱۸ پرواز را انجام دادهاند. از این میان ۴۵۶۰ پرواز تاخیرهای بیشتر از ۳۰ دقیقه داشتهاند و میزان تاخیر پروازهای خروجی ، ۳۶۷ هزار و ۱۹۸ دقیقه معادل ۶۱۲۰ ساعت و ۲۵۵ روز بوده که ۳۳ درصد پروازها را شامل میشود. تعداد پروازهای تاخیر دار آبان در مقایسه با مهرماه ۱۴۰۱، با ۱۳ هزار و ۶۴۰ پرواز خروجی و ۳۹۴۷ پرواز خروجی تاخیردار که ۲۹ درصد پروازها را شامل میشد، چهار درصد افزایش یافته است.
در حالی که متوسط زمان تاخیر پروازهای تاخیردار در مهرماه ۸۶ دقیقه بود، این رقم در آبانماه به ۸۱ دقیقه رسیده که نشان از کاهش میانگین تاخیرهاست.
محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور در خصوص دستور العمل جدید حقوق مسافر به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: گفته می شود دستورالعمل حقوق مسافر به نفع شرکتهای هواپیمایی تغییر کرده اما به هیچ وجه این گونه نیست و تغییرات حتما به نفع مسافران است .
او گفت: اگر تدوین و تنظیم آن زمانبر شده به این دلیل بوده که باید مطابق با آیین نامههای بین المللی، آییننامههای داخلی، حقوق مسافر، حقوق عامه، حقوق جزا و ... تنظیم شود که پیچیدگیهای زیادی دارد. به طور قطع به دنبال این هستیم بخش عمدهای از موضوعات مطرح شده در این دستورالعمل به نفع مردم تغییر کند چراکه مسافران باید از این ظرفیت قانونی استفاده کنند و این برای سازمان هواپیمایی موضوع بسیار مهمی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تغییرات انجامشده به نفع مسافران گفت: در بحث پرداخت استرداد اصلاحاتی انجام شده همچنین در بحث تأخیرات و لغو پروازها ملاحظاتی در نظر گرفته شده و جریمه شرکتها نسبت به گذشته افزایش یافته است. این اقدامات هم جنبه بازدارندگی دارد و هم اینکه اگر مردم در این موارد دچار زیانی شدند از این محل بخشی از ضرر آنها جبران شود.
حسینی یکی از مسافران پرواز داخلی درباره اثر گذاری این دستور العمل جدید به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: دستور العمل جدید حقوق مسافر نسبت به دستور العمل قبلی تغییر زیادی کرده و اخیرا پروازی که به مشهد داشته ام با تاخیر روبرو شد که ایرلاین طبق این دستورالعمل به سرعت اعلام تاخیری را از طریق پیامک به ما اطلاع داد و با توجه به لغو این پرواز به دلیل بدی آب وهوا مبلغ بلیت به صورت کامل استرداد شد.
البته این دستور العمل در برخی از ایرلاین ها هنوز اثر گذار نبوده به طوری که اخیرا هواپیمایی جمهوری اسلامی در مسیر پرواز آبادان به تهران با تاخیر ۴ساعته روبرو بود که این موضوع برای برخی از مسافران باعث ایجاد دردسر شد که طبق دستورالعمل حقوق مسافران باید در این شرایط ایرلاین، اقدام به پرداخت خسارت کند.
رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص وضعیت ناوگان هوایی کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: بخش هوایی باید اقدام به ورود ناوگان جدید هوایی کند تا شاهد بهبود بخش هوایی کشور و بهبود وضعیت بازار فروش بلیت هواپیما باشیم.
گفتنی است با توجه به آنکه نیاز هواپیمایی کشور در حال حاضر ۵۵۰ فروند هواپیما و تعداد هواپیماهای فعال حدود ۱۵۰ فروند است، بنابراین با این میزان هواپیما تاخیر میتواند امری عادی باشد، اما با ورود ناوگان هوایی جدید به کشور که دولت، وزارت راه وشهرسازی و سازمان هواپیمایی آن را در دستور کار قرار دادهاند، به طور قطع شاهد تقویت و توسعه ناوگان هوایی و در نتیجه بهبود عملکرد حوزه هوایی خواهیم بود.
اینجوریم نیست ها!
هست؟