هدف از طرح ارتقای بهره وری در محصولات راهبردی کشاورزی چیست؟

رئیس بسیج جهاد کشاورزی گفت: پیچیدگی بخش کشاورزی زیاد است و باید قطعا علم و تکنولوژی در کنار مدیریت قرار بگیرند.

در میز اقتصاد امروز به موضوع برنامه ارتقای بهره وری در محصولات راهبردی کشاورزی با حضور مسئولان مربوط پرداخته شد.

سوال: چه ضرورتی وجود داشت که بسیج در این حوزه وارد شود؟
جهانسوز: به طور کل بسیج به عنوان یک حرکت مردمی به شمار می‌آید با توجه به این که هزاران مهندس کشاورزی دارای توانایی ویژه داریم که در شبکه بسیج هم هستند و یک بحث عدم شناخت کافی کشاورزان وجود دارد احساس نیاز برای ورود به میدان کردیم. البته کشاورزان در شرایط ممکن همواره بهترین تصمیم را می‌گیرند، اما اگر با دانش جدید مواجه شوند قطعا به این سمت بیشتر خواهند رفت به همین سبب تصمیم گرفتیم تا اساس کار را بر روی ارتقای بهره وری بگذاریم؛ در خصوص طرح بسیج همراه با کشاورز به طور متوسط در ۸۰۰ هزار هکتار اثر بخش بودیم.
سوال: به لحاظ تولیدی در محصولات راهبری در چه وضعیتی قرار داریم؟
مهاجر، معاون وزارت جهاد کشاورزی: محصولات اساسی مثل گندم، جو، برنج و در دام بحث گوشت قرمز در این طرح مطرح است امکان خودکفایی در گندم و پنبه وجود دارد مشکل اساسی ما بخش دانه‌های روغنی است که با چند برنامه با کمک بسیج می‌توانیم این مشکل را حل کنیم یک میلیون و نیم تن نیاز کشور به دانه روغنی است و ۳.۵ تن گنجاله دانه روغنی نیاز داریم که ۸۵ درصد آن‌ها از خارج وارد می‌شود که می‌خواهیم وابستگی را حداقل میزان خود بر سازیم.
سوال: چند طرح در حوزه کشاورزی با کمک بسیج پیش رفت؟
مهاجر: چند طرح وجود دارد الگوی کشت، گشت قراردادی، جهش تولید در دیم زار‌ها از جمله این موارد است که با کمک بسیج می‌خواهیم گام بزرگ برداریم.
سوال: در این طرح تسهیلات برای کشاورز در نظر گرفته شده است؟
مهاجر: به کشاورزانی که در این طرح حاضر می‌شوند، کمک بلاعوض و یارانه در بخش‌های مختلف مانند کود شیمیایی داده می‌شود، همچنین تسهیلات و کمک در تهیه وسایل کشاورزی و بیمه رایگان را هم در نظر داریم.
سوال: کشاورز برای استفاد از این طرح باید به کجا مراجعه کند؟

مهاجر: تمام کشاورزان می‌توانند با مراجعه به بسیج روستایی از این خدمات استفاده کنند.
سوال: الزامات اجرای طرح چیست؟

جهانسوز: در دولت سیزدهم حمایت خوبی از این طرح شد، نحوه برخورد ما با کشاورزان بیشتر این شکل است که ما به سراغ کشاورز‌ها برویم به امید خدا در زمینه لجستیک بیش از بیش وارد خواهیم شد. حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در عرصه زراعت و دامپزشکی و دام پروری داریم که امسال به ۲۰ هزار نفر خواند رسید و در پایان طرح به ۳۰ هزار نفر می‌رسند.

افرادی که در این طرح شرکت می‌کنند در قالب جهاد بسیج حرکت می‌کنند ما در این طرح زمین محور حرکت خواهیم کرد و این طرح بر اساس سامانه‌ها هوشمند است و محدودیت‌ها هوشمندانه شناسایی خواهند شد. چیزی حدود ۲۰ هزار پایگاه روستایی داریم؛ سعی و تلاش این است که در قالب الگوی کشت جهاد کشاورزی وارد عرصه شویم به طور مثال اگر محصولی در جای مورد نظر نیست که کاشته شود به هیچ عنوان به آن ورود پیدا نمی‌کنیم.به فضل الهی در کشور هیچ کمبودی نداریم. توان زیر ساختی شبکه‌های it بسیار قوی است و در این طرح از آن‌ها کامل استفاد می‌شود تمام اعضای قطعا آموزش‌های سنگین می‌بینند و همه این موارد کنترل می‌شود.
سوال: اجرای ارتقای بهره وری چه کمکی به الگوی کشت می‌کند؟

مهاجر: یکی از پروژه‌های مهم وزارت کشاورزی اجزای الگوی کشت بود برای اصلاح الگوی کشت برنامه زیادی تدوین شد که کشت قراردادی یکی از آن‌ها بود که بحث ارتقا و بهره وری از موارد پایه این بخش بود. بسیج نیز در کنار ما خواهد بود تا نیاز کشور را در محصولات کشاورزی تامین کنیم.
سوال:اجرای کشت در چه شرایطی است؟

مهاجر: اصلاح اجرای الگوی کشاورز در جهت تامین نیاز کشور است، تقریبا ۱۵ تا از محصولات اساسی کشور در دستور کار است. در بیشتر از نصف استان‌ها ورود پیدا کردیم می‌توانیم در سال‌های آینده این طرح را به پایان برسانیم.
سوال: نتیجه این طرح چه خواهد بود؟

جهانسوز: پیچیدگی بخش کشاورزی زیاد است باید قطعا علم و تکنولوژی در مدیریت وارد شود با این طرح قطعا این مورد رقم می‌خورد. هدفی که وجود دارد این است که در این ۵ محصول به خودکفایی برسیم. هدف گیری حضور در ۱۰ میلیون هکتار از ۱۲ میلیون هکتار زمین کشور و افزایش تولید گوشت قرمز و ورود به عرصه ۴۵ میلیون دام از ۶۰ میلیون دام کشور است. امکانات کشور از همه جنبه در حدی است که به سمت خودکفایی برسیم.

حدود ۲۰ هزار پایگاه بسیج روستایی داریم نحوه حرکت این است که مهندسان خودشان سراغ کشاورز بروند، تمام اقدامات آموزش، تسهیل گری و ...  برای کشاورز بدون هزینه  خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار