عضو هیات علمی دانشگاه زابل گفت: همانطور که به نوجوانان و جوانان خود در مدارس علوم‌های مختلف ریاضی، شیمی، زیست، فلسفه و غیره می‌ آموزیم باید به آنها چند حرفه و مهارت هم آموخت.

 میثم بندانی عضو هیات علمی دانشگاه زابل  با اشاره به چالش‌های که براثر کم آبی در طول این دهه‌های اخیر گریبانگیر مردم مناطق شمال استان سیستان و بلوچستان شده گفت: در گذشته این مناطق دارای فعالیت غالب کشاورزی بوده در دورانی هم به انبار غله ایران مشهور بوده است. اما این فعالیت در طی دوره های متناوب دچار چالش هایی مدیدی شده است. خشکسالی در سال 1349 در این منطقه اتفاق افتاد و باعث مهاجرت های گسترده به استان‌های شمالی کشور شد تا جای که امروزه در این استان‌ها سیستانی‌های فراوانی زندگی میکنند.

وی افزود: در دهه 60 شاهد فراوانی آب در این مناطق بودیم. سپس در دهه 70 دوباره پدیده خشکسالی گریبانگیر شمال این استان شد. البته آب منطقه سیستان وابسته به کشور همسایه بوده به همین علت روز به روز بیشتر با چالش کم آبی و بی آبی دچار خواهد شد.

بندانی با اشاره به تاثیرات خشکسالی دهه هفتاد افزود: بعد از خشکسالی دهه 70 مردم منطقه هر چه بیشتر به مرز وابسته و به تجارت مرزی، پیشه‌وری و اکثریت به فعالیت غیررسمی قاچاق سوخت و کالا مشغول شدند. با بررسی موشکافانه این سیر تاریخی متوجه خواهیم شد مردم این منطقه با توجه به نداشتن حرفه و مهارت، راحت‌ترین فعالیت که جابه جایی سوخت و کالاست را انتخاب و در ادامه با بسته شدن مرز، اکثر آن افراد به شغل های کاذب دیگر مثل مسافرکشی رو آوردند. با این تفاصیل باید با اشاره به نظرات نظریه پردازان اقتصادی و توسعه به فعالیتهای اقتصادی و شغلی که کمترین نیاز به آب را داشته باشند تمرکز کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه زابل گفت: گام اول ایجاد اشتغال، آموزش و حرفه آموزی است. کشور و مناطق شمال استان سیستان‌وبلوچستان به شدت نیازمند این موضوع هستند که با یک نگاه جامع و در میان مدت و بلندمدت این امر تحقق می‌یابد.در این میان کشورهای بزرگ دنیا مثل چین برای شروع پیشرفت اقتصادی خود به مهارت و حرفه آموزی اهمیت ویژهای قائل شدهاند. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با اشاره به اهمیت همکاری سازمان های دولتی مثل آموزش پرورش در جهت چند حرفه و مهارت مردم شمال استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: باید در این مسیر از تمام توان آموزش و پرورش و دیگر سازمانهای و بخش خصوصی استفاده کرد. همانطور که به نوجوانان و جوانان خود در مدارس علوم مختلف مانند ریاضی، شیمی، زیست، فلسفه و دیگر علوم را می‌آموزیم باید به آنها چند حرفه و مهارت آموخت. در گام دوم انقلاب نیازمند نهضت حرفه آموزی برای پیشرفت کشورمان هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار